Dela artikel

Individuellt anpassad körkortsundervisning

Körkortshuset är centralt beläget med ett kontor vid Mariatorget på Södermalm och ett i Liljeholmen. Strategiskt valda platser med närhet till både tunnelbana, pendeltåg, bussterminal och tvärbana. Detta är en trafikskola för B-behörighet där man lägger särskilt stor vikt vid att anpassa körutbildningen efter varje elevs förutsättningar och önskemål. Utmärkande är också körsimulatorn som tjänar tid och pengar åt eleverna.

Utöver intensivkurser och körlektioner för bil erbjuder Körkortshuset även körsimulator, som man anser är morgondagens hjälpmedel under körkortsutbildning. Den är ett komplement med många fördelar, som att den är miljövänligare och säkrare än vanlig bilkörning, samt ger eleven möjlighet att öva självständigt.


– I simulatorn kan varje elev öva på sådant som de tycker är svårt och behöver nöta lite extra på. Det kan till exempel handla om att man behöver träna mjuka inbromsningar eller att använda backspegel och sidospeglar, förklarar Nicolas Sarkis som är utbildningsledare på Körkortshuset. 


Han valde körskolläraryrket på grund av intresse av och fallenhet för pedagogik. 


– Jag tycker om att dela med mig av det jag kan och eftersom jag är en bra bilförare och helst vill undervisa vuxna är detta ett perfekt yrke för mig, ler han. 


162023 KH


Utöver ett intresse för bilkörning och att lära ut är det viktigt med social kompetens och att man är en lugn person som förmedlar trygghet till eleverna som ofta är väldigt nervösa bakom ratten. 


– Dessa egenskaper är viktiga för oss när vi anställer lärare eftersom vi anser att det i grund och botten är skickliga pedagoger som är den enskilt viktigaste faktorn för en god körutbildning, förklarar Nicolas. 


På Körkortshuset arbetar i dagsläget åtta erfarna lärare som alla älskar sitt arbete och delar samma syn på hur undervisningen ska läggas upp.


– Hos oss får varje elev en egen utbildningsplan baserad på dels förkunskaper och dels hur de själva vill lägga upp sin undervisning, förklarar Nicolas och berättar att de också arbetar med tydliga mål. 


Varje lektion har ett syfte som är känt för eleven. 


– Vi kör inte bara runt, förtydligar han. 


För att kunna ge varje elev vad just den behöver är det viktigt att man är ensam i bilen tillsammans med körskolläraren.


162023 KH1


– Om flera elever som kommit olika långt i sin utbildning och som behöver träna på olika saker sitter i bilen samtidigt baserar man inte undervisningen på deras enskilda förutsättningar och inlärningen blir ineffektiv, menar Nicolas.


Körkortshuset har intensivutbildningar av olika längd och intensitet. Somliga väljer att köra varje dag i två veckor medan andra tycker att det är bättre att sprida ut lektionerna över längre tid. Att föräldrar eller andra privata handledare besöker körskolan är något som Nicolas rekommenderar. Han jämför träning på hemmaplan med en pianoläxa. Den ger värdefull tid bakom ratten. 


Även teorilektionerna är välplanerade och baseras på vad eleverna själva tycker att de behöver lära sig. Varje pass börjar med att eleverna får skriva ner vad de vill att lektionen ska handla om och så bygger läraren undervisningen kring dessa önskemål. 


– Det vore slöseri med tid om de tvingades sitta och lyssna på sådant de redan behärskar, säger Nicolas och skakar på huvudet av bara tanken. 


162023 KH2


Teorilektionerna kopplar ihop det praktiska med det teoretiska och är ett komplement till teoriboken. De kan handla om hur man placerar sig i en cirkulationsplats eller hur man ska tänka vid obevakade övergångsställen. Det finns appar som hjälp i inlärningen av teorin. 


– Vi använder oss av ett interaktivt program som heter Elevcenyralen som är konstruerat av det förlag som ansvarat för körkortsteorin sedan tiden med pärmar, berättar Nicolas som tycker att man ska akta sig för appar som är konstruerade av människor utan körskollärarutbildning. 


Körkortshuset är förberett på att utbilda människor med till exempel dyslexi eller ADHD, och eftersom man är så tränad i att individanpassa utbildning lyckas elever med denna typ av svårigheter ofta väldigt bra. 


För halkbanekörning har man satsat på en buss som utgår från skolan och kör eleverna till och från halkbanorna 

som ligger ganska långt utanför stan. 


– Vi vill underlätta för våra elever och göra det så enkelt som möjligt för dem att ta körkort, säger Nicolas. 


Han råder alla att ta körkort i ett område där man sedan kommer att köra bil. Att övningsköra och köra upp i glesbygd är inte att rekommendera om man bor och arbetar i Stockholm.


– Det händer inte så sällan att vi har elever som gjort så och som måste ta extralektioner för att våga och kunna köra på ett säkert sätt i Stockholmstrafiken, berättar han. 


Körkortshusets priser är låga i förhållande till den kompetens och den välplanerade utbildning de erbjuder. En viktig faktor för många som väljer var de ska övningsköra. Att ta körkort är nog dyrt ändå, tycker Nicolas. 


För företag vars anställda kör mycket i tjänsten erbjuder man kurser i eco driving, och miljövänlig körning ingår alltid som en del av den vanliga körkortsutbildningen. 


Nicolas Sarkis välkomnar alla som står i begrepp att ta körkort att kontakta Körkortshuset för en provlektion och för att sätta upp en personlig plan för hur vägen till körkortet ska se ut.

2016-04-06