Dela artikel

IT-konsulter med social kompetens

Ofta kan konsulter uppfattas som aningen insnöade och teknikupptagna personer. Så är inte fallet på Interlan Gefle AB. Här ansvarar varje IT-konsult för sin egen kalender och sina egna kundrelationer vilket kräver en stor portion av eget ansvar och social kompetens.

IT-konsultbolaget Interlan Gefle AB startades för 15 år sedan av tre IT-tekniker med målsättningen att erbjuda kunder inom offentlig och privat sektor kvalitativa IT-tjänster. Sedan starten har verksamheten fungerat riktigt bra. I dag har företaget totalt 25 anställda fördelade på huvudkontoret i Gävle och de två filialerna i Bollnäs och Örnsköldsvik.

– Vi erbjuder tjänster inom infrastruktur, nätverk, IT-säkerhet, klient, server och utveckling. Dessutom har vi en liten specialnisch inom paketering av programvara, säger Ola Wallberg som anställdes som vd för fem år sedan.

 

Enkelt förklarat hjälper Interlan företag och offentliga verksamheter att hålla igång sina IT-miljöer på ett sätt som upprätthåller både produktivitet och effektivitet. Ofta handlar det om att en IT-avdelning köper in tjänster som de av någon anledning inte anser sig kunna hantera på ett likvärdigt sätt på egen hand.

– Många av våra kunder har vi en lång relation med. De återkommer år efter år och det är naturligtvis så vi vill ha det, menar Ola.

 

Samtliga av Interlans anställda konsulter har en hög kompetensnivå och är utbildade till bland annat nätverkstekniker, systemtekniker och utvecklare. Här blandas ung fräsch kunskap med lång erfarenhet. Eftersom varje konsult ansvarar för sina egna projekt och kundrelationer är den sociala kompetensen av stor vikt. Interlan satsar även på teknisk fortbildning av sina konsulter, men under de senaste åren har förädlingen av de ”mjuka delarna” i en konsulternas vardag varit minst lika mycket i fokus.

– Kompetens, kvalitet, närhet och personlig kontakt är viktiga faktorer. IT-branschen må vara den bransch som är flitigast på att använda fjärrlösningar, men vi på Interlan sätter ära i att ha en god personlig relation med våra kunder, säger Ola.

2012-08-29