IT-konsulter med social kompetens
Ofta kan konsulter uppfattas som aningen insnöade och teknikupptagna personer. Så är inte fallet på Interlan Gefle AB. Här ansvarar varje IT-konsult för sin egen kalender och sina egna kundrelationer vilket kräver en stor portion av eget ansvar och social kompetens.
IT-konsultbolaget Interlan Gefle AB startades
för 15 år sedan av tre IT-tekniker med målsättningen att erbjuda kunder inom
offentlig och privat sektor kvalitativa IT-tjänster. Sedan starten har
verksamheten fungerat riktigt bra. I dag har företaget totalt 25 anställda fördelade
på huvudkontoret i Gävle och de två filialerna i Bollnäs och Örnsköldsvik.
– Vi erbjuder tjänster inom infrastruktur,
nätverk, IT-säkerhet, klient, server och utveckling. Dessutom har vi en liten
specialnisch inom paketering av programvara, säger Ola Wallberg som anställdes
som vd för fem år sedan.
Enkelt förklarat hjälper Interlan företag och
offentliga verksamheter att hålla igång sina IT-miljöer på ett sätt som
upprätthåller både produktivitet och effektivitet. Ofta handlar det om att en
IT-avdelning köper in tjänster som de av någon anledning inte anser sig kunna
hantera på ett likvärdigt sätt på egen hand.
– Många av våra kunder har vi en lång relation
med. De återkommer år efter år och det är naturligtvis så vi vill ha det, menar
Ola.
Samtliga av Interlans anställda konsulter har
en hög kompetensnivå och är utbildade till bland annat nätverkstekniker,
systemtekniker och utvecklare. Här blandas ung fräsch kunskap med lång
erfarenhet. Eftersom varje konsult ansvarar för sina egna projekt och
kundrelationer är den sociala kompetensen av stor vikt. Interlan satsar även på
teknisk fortbildning av sina konsulter, men under de senaste åren har
förädlingen av de ”mjuka delarna” i en konsulternas vardag varit minst lika
mycket i fokus.
– Kompetens, kvalitet, närhet och personlig
kontakt är viktiga faktorer. IT-branschen må vara den bransch som är flitigast
på att använda fjärrlösningar, men vi på Interlan sätter ära i att ha en god personlig
relation med våra kunder, säger Ola.
2012-08-29
Dela artikel