Dela artikel

Italiensk glass av naturliga råvaror

Det är skillnad på glass och glass. Stockholmsbaserade Nonna’s Gelato gör glass på italienskt hantverksmässigt vis där naturliga råvaror och enkla smaker står i centrum.

När Chris Sundqvist Järn och hennes man Thomas Järn åkte på bröllopsresa till Toscana föll det nygifta paret inte bara för det underbara landskapet utan även för glassen de smakade på ett torg i en liten bergsby. Varav idén om att starta något liknande hemma föddes. Paret är entreprenörer som även tidigare har drivit framgångsrika företag, men att börja producera glass hade de ingen erfarenhet av sedan förut.
   – Vi ville göra något nytt tillsammans, ta tag i nya utmaningar.

De berättar att gelato skiljer sig mot den svenska gräddglassen på flera vis. Den italienska glassen görs på mjölk i stället för grädde och har bara omkring åtta till tio procents fetthalt. Dessutom innehåller den bra mycket mindre luft vilket gör den krämig och lite seg.
   – Den serveras även lite varmare än vanlig glass, säger Chris, som har deltagit i två kurser nere i Italien där hon fick lära sig hur en bra gelato produceras och ska smaka.
   – Glassen tillverkas bara av naturliga råvaror som smakar mycket. Det är även lite intressant att italienarna ser gelato som mat snarare än som ett litet tilltugg som vi svenskar gör.

Nonna’s Gelato har sålt gelato på flera olika platser runt om i Stockholm under sommarsäsongen. Reaktionerna har varit positiva och på företagets Facebook-sida har omkring 1 600 personer röstat fram sina favoritsmaker.
   – Vi bygger vårt varumärke genom att först låta kunderna prova våra olika smaker, säger Christ och fortsätter:
   – Bra respons betyder att vi har lyckats.

Duon har använt sig av traditionella glasscyklar från Sicilien, där glassen håller sig kall i timmar, som mobila försäljningsställen. Förutom gelato gör företaget även gelato-tårtor.
   – Det är ett bra alternativ till vanliga gräddtårtor som alla nödvändigtvis inte gillar, säger Chris.

I framtiden hoppas Nonna’s Gelato på att kunna expandera ytterligare genom att börja producera gelato för exklusivare matbutiker. De har även blivit tillfrågade att servera gelato på olika evenemang som exempelvis bröllop. Oavsett vad som sker i framtiden tror paret på sin affärsidé.
   – När jag känner att en idé fortfarande är bra efter ett halvår eller ett år så vet jag att den är bra, avslutar Chris Sundqvist Järn.

2015-06-05