Dela artikel

Klinik som är förebild för andra vårdföretag

Med sina 21 vårdplatser och nio ortopeder står kundnöjdheten i centrum på Capio Ortopediska Huset i Stockholm när det gäller att erbjuda en bra vård. ”Vi arbetar mot målet att patienten ska vara hundra procent nöjd”, säger verksamhetschef Björn Waldebäck.


För två år sedan köptes Ortopediska Huset av Capio från Carema och kliniken ingår i dag i Capio-koncernen. Under de senaste åren råder det ingen tvekan om att ortopedkliniken har fått en rejäl skjuts framåt. Kliniken var från början specialiserad på knä- och höftprotesoperationer men arbetar nu även med patienter som har problem med axlar, korsband, händer, fötter med mera.


Björn Waldebäck, verksamhetschef på Ortopediska Huset sedan 2008, berättar att kliniken med sina två vårdplan i stora drag är fullbelagd året om.
   – Vi gör cirka 900 höft- och knäprotesoperationer per år. Och på vårt andra vårdplan, där vi bedriver dagkirurgi, gör vi tusentals operationer per år och har 8 000–10 000 läkarbesök om året.

Tack vare det fria vårdvalet har Ortopediska Huset i dag patienter från hela Sverige. Dessutom kommer en del från utlandet. Björn Waldebäck berättar att kliniken kan hjälpa patienterna med alltifrån symptom till operation. När det gäller rehabiliteringen samarbetar kliniken även med ett annat vårdföretag.


Som en extra fjäder i hatten arbetar Björn och hans kollegor även med SOK, Svenska Olympiska Kommittén, samt Svenska Ishockeyförbundet. Men oavsett om det gäller en elitidrottare eller en privatperson står kvaliteten på vården i centrum på Ortopediska Huset.
   – Vi är med i alla kvalitetsregister och våra resultat är väldigt bra. Vi ligger betydligt bättre än Sverigesnittet, försäkrar Björn Waldebäck.
   – Det har till och med varit så att andra vårdföretag vill komma hit för att se hur vi kan ha så bra siffror. Och det är landstinget som tar fram siffrorna. Vi kan inte fiffla med dem.

En av anledningarna till framgången kan vara att Ortopediska Huset lägger stort fokus på att ha ett team av anställda som är sammansvetsade och tillsammans jobbar för att göra vården för patienten så bra som det bara går.
   – Vi arbetar tillsammans. Vi håller inte på med hierarki här. I stället jobbar vi för att få ett effektivt system så att tiden för operationen blir kort, för ju längre tid såret är öppet desto mer bakterier riskerar du att få in, säger Björn Waldebäck.
   – Det handlar mycket om teamkänsla och att ha en tydlig målbild och det är kvaliteten för patienten. Vi jobbar mot målet att patienten ska vara hundra procent nöjd.

2014-10-01