Kundanpassad omsorg
På Nacka Seniorcenter Sofiero är det kundernas förväntningar som står i fokus. För de boende finns här både aktiviteter, trygghet och gemenskap.
Enligt rykte har Nacka Seniorcenter Sofiero en
historia som sträcker sig ända till början av 1900-talet, då en ideell verksamhet
för äldre drevs på samma plats i Björknäs. Marika Westerblom började arbeta på Sofiero
1990 och startade då som vårdbiträde. I dag har hon varit chef för seniorcentret
i tio år.
– Äldreomsorgen har utvecklats mycket och är
numera mer kundorienterade. Vi försöker anpassa oss till det som kunden efterfrågar
och behöver hjälp med. Målet är att folk ska kunna rå om sig själva i den mån
det går, säger Marika.
För henne finns det massor av fördelar med att
arbeta inom äldreomsorgen. En engagerad och kompetent undersköterska har alltid
jobb och man är eftertraktad av arbetsgivarna. För den som vill utvecklas finns,
enligt Marika Westerblom, mängder av möjligheter till det.
Nacka kommun erbjuder sina äldre medborgare
kundval, vilket innebär att de äldre på Sofiero har valt att bo där själva.
– Här är vi väldigt medvetna om att kunderna
har egna specifika förväntningar. Det gäller för oss att leverera det vi sagt
utifrån kundens behov, inget annat duger, säger Marika.
Fördelen med att bo på Sofiero är att man har
vård dygnet runt, det finns en vacker trädgård som används året om och kök med
kock som lagar all mat från grunden. Man erbjuder också regelbundna
aktiviteter.
– I dag har vi till exempel haft den kinesiska
motionsformen qigong, säger Marika med ett leende.
2012-08-29
Dela artikel