Dela artikel

Lärande som utgår från eleverna

Att arbeta aktivt med läroplanen och planera undervisningen i teman där eleverna själva är delaktiga i upplägget är grunden i bifrostpedagogiken. På skolan Mimers Brunn i Boden har man tagit fasta på de delar av pedagogiken som fungerar bäst för just sin skola.

– Vi arbetar bifrostinspirerat och plockar de delar vi tycker fungerar, resten av undervisningen sker traditionellt som vilken svensk skola som helst. Vi fastnade för pedagogiken för att det är det bästa sättet att arbeta utefter läroplanen och se till att eleverna når sina mål, menar Tina M-Nilsson, en av grundarna till Mimers Vittjärv som förutom Mimers Brunn även driver förskolorna Vittjärvsgården och Klätterträdet i Norra Svartbyn.
Bifrost har sitt ursprung i Danmark och går ut på att arbeta i olika teman för att nå målen. Det handlar mycket om att arbeta praktiskt i olika verkstäder och inför varje termin väljs ett nytt tema där eleverna själva får vara med och bestämma hur de vill jobba. På Mimers Brunn finns dock ytterligare en profilering som anses lika viktig.
– Eftersom vi bor i en fantastisk miljö med naturen runt knuten satsar vi även mycket på friluftsliv. Vi är ute så mycket vi kan och stora delar av undervisningen hålls i skogen för att eleverna ska få en känsla för naturen och vad man kan göra ute. Dessutom lagar vi ofta lunch utomhus, berättar Tina.

Hon startade skolan tillsammans med två andra pedagoger efter att skolan de tidigare arbetade på lades ner. Tanken var först att verka inne i Boden, men när intresset visade sig vara störst från familjer i Vittjärv, vars skola lagts ner, bestämdes att det fick bli platsen för Mimers Brunn. I dag går här barn i åldrarna ett till tolv år.

– Från början hade vi ingen förskola, men efter förfrågan bestämdes att vi även skulle ha verksamhet för de yngsta barnen. I dag fyller vi fem avdelningar som också de arbetar på sitt sätt med våra profileringar.

2013-10-29