141038-franchisegroup

Låt företaget växa med franchise

Att driva ett företag som franchisetagare har många fördelar gentemot att vara helt egen. Det finns redan ett färdigt och beprövat koncept, kollegor med andra franchisetagare och hjälp när det gäller såväl marknadsföring och support som utbildningar och affärsutveckling.

– Många har länge drömt om att starta eget, men inte haft någon riktigt bra affärsidé. Då är franchising perfekt. Det krävs att du är en entreprenör som vågar ta lite risker, samtidigt som du inte kan vara för mycket av det eftersom det gäller att förhålla sig till det färdiga konceptet, förklarar Kristina Låftman, vd och delägare i Franchise Group.


För den som har en befintlig verksamhet och funderar på att expandera genom att ta in franchisetagare så finns det flera saker att tänka på. Framför allt måste konceptet vara lönsamt och ha tillräckligt stora marginaler för att kunna täcka franchiseavgifterna. Det blir annars svårt att hitta franchisetagare som i sin tur kan gå med vinst. Det är viktigt att konceptet går att definiera och kan ”paketera” så att det går att göra om och om igen på ungefär liknande sett. Enhetligheten är styrkan i franchising och skapar möjlighet till kraftfull marknadsföring och starkt varumärke. I stort sett vem som helst ska kunna förstå vad det handlar om och sedan kunna utföra det med hjälp av support, utbildning och tydliga instruktioner.
   – Vissa företag är inte lämpliga för franchiseverksamhet, dem säger vi nej till. Exempel på det kan vara en gourmetrestaurang som kräver en stjärnkock med speciella kunskaper om en viss sorts matlagning, eller en konstnärsverksamhet vars företag och affärsidé bygger på skicklighet. Konceptet måste gå att upprepa, lite som på ett löpande band, säger Kristina.
   – Det är viktigt för att man ska kunna hitta tillräckligt många franchisetagare som kan och som är intresserade av att driva det.


Av samma anledningar får det inte heller vara för dyrt och handla om för stora investeringar, då det kan begränsa antalet personer som ens har möjlighet till att starta upp!


Kristina har själv hållit på med franchising i över 20 år och har sett hur samarbetsformen har utvecklats och hur antalet system och kedjor ökat kraftigt. När hon började i branschen gjorde hon en kartläggning bland alla Sveriges franchisesystem och hittade 116 stycken. I dag finns det runt 700 varumärken som erbjuder franchise. Alltifrån kaffebarer och klädkedjor till träning, teknikföretag och skönhetskoncept. Antalet franchisekedjor växer med närmare tio procent årligen.
   – I Sverige finns numera en franchisekultur och etiska riktlinjer som talar om hur avtalen ska se ut, därför liknar systemen varandra väldigt mycket. Varje kund behöver ändå arbeta fram en för dem anpassad modell och avtal för att skapa de bästa förutsättningarna för franchisesystemet, förklarar Kristina. Bra att veta är också att amerikanska avtal skiljer sig en hel del mot de svenska så där gäller det att tänka till lite extra noga.


Franchise Group erbjuder det mesta som har med franchising att göra. Dels kan de arbeta fram en komplett plan och modell för hur ett företag kan expandera med franchising och bli en kedja, dels hjälper de till med saker som att skriva handböcker och att utbilda i franchising. Dessutom kan de fungera som ett stöd i rekryteringsprocessen och driver även webbplatsen franchisefinder.se, där såväl franchisetagare som -givare kan hitta varandra.
   – I dag finns runt 100 företag representerade där och hittills har över 20 000 personer anmält intresse för att bli franchisetagare till något av företagen. Vi kan hjälpa till i kontakten med företaget och hjälper även franchisegivaren att söka fram lämpliga kandidater.


Exempel på andra tjänster som företaget bistår med är att hitta lokaler till sina kunder och att hjälpa in utländska kedjor på den svenska marknaden. Det finns ett stort kontaktnät med banker och finansiell rådgivning är också något man erbjuder. I Franchise Group arbetar drygt ett femtontal konsulter med specialkompetens som täcker de flesta områdena på marknaden. Det gör att företaget därför lätt kan sätta sig in i hur ett franchisekoncept kan utvecklas på bästa sätt för varje enskild verksamhet.
   – Vi har lång erfarenhet tillsammans och lär oss hela tiden av varandra. Vi vet hur man bygger upp och driver företag med hjälp av franchising. Vi hjälper såväl stora som små företag och välkomnar alla med sina funderingar och idéer inom franchising, avslutar Kristina Låftman.

2014-09-30
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies