Dela artikel

Gamla anor och utrymme att lära sig

Lilla Adolf Fredriks skola är en F-6-skola i centrala Stockholm med gamla anor. Här går elever från årskurs 1 upp till årskurs 6 men också förskoleklasser och fritidshem i externa lokaler på närliggande adresser.

Lilla Adolf Fredriks skola är en innerstadsskola med en lång historia. Den har sin grund i Åhlinska skolan som grundades redan 1847. Lokalerna skolan ligger i byggdes runt år 1900. Anne-Li som varit skolans rektor sedan i februari följer själv en tradition som andra generationens pedagog då hennes båda föräldrar var pedagoger. Och Anne-Li trivs i rollen: 

 

175062 LA1


– Barnen ger en otroligt mycket kärlek och man kan göra stor skillnad i deras liv. Att enbart se och bekräfta ett barn i några minuter kan ha stor betydelse, säger hon.

 

En stor utmaning med att driva en innerstadsskola är trångboddheten, dels på skola men också ute på skolgårdarna. För tillfället måste de exempelvis hyra in sig på andra skolor för lektioner i slöjd och hemkunskap. Inom kort kommer dock detta att ändras då förskolan ska flytta till huvudbyggnaden medan de gamla lokalerna ska göras om till just slöjd- och hemkunskaps-salar. För att motverka den trånga känslan till dess har skolan satt upp pilar i trapphusen, vilket gör att man kan röra sig effektivt till och från lektioner även om det är många i trapphuset.

 

Lilla Adolf Fredriks skola har Norrmalm som upptagningsområde.


– Just nu arbetar jag med schemat för att barnen ska få längre raster och kunna gå till Vasaparken, som inte ligger långt från skolan, säger Anne-Li om det fortsatta arbetet för ge barnen mer utrymme.

 

175062 LA3


Många av barnen har ett intresse för det estetiska menar Anne-Li och tillägger att de populäraste aktiviteterna på hela året är den vår-soaré som sätts upp i maj varje år. Anne-Lis förhoppning är att kunna ge barnen fler möjligheter att utforska sina estetiska sidor de närmaste åren. Detta är direkt kopplat till den värdegrund som alla skolor arbetar med, som dels handlar om tolerans men även det fria uttrycket - att låta alla få utvecklas på det sätt de vill. 

 

– Det är en symbolisk handling för att vi ska bli något nytt, att vi ska ha en god inlärningsmiljö för alla, säger Anne-Li.  


2018-03-21