My Post(36)
205059_2
205059_4
My Post(36)
205059_2
205059_4

Linus och Daniel älskar att montera hissar

Linus Lindh och Daniel Schwarz är specialister på att serva hissar och installera nya sådana. De båda startade eget efter att ha jobbat ihop som ett team vid ett annat hissföretag. – Vi har under åren blivit väldigt duktiga på att jobba med just modernisering av hissar! Vi älskar el och mekanik!

Greve Jakobs Hiss heter företaget. Uppdragen, som ofta kommer från industri- och bostadsföretag i Halland, och Varbergs kommun i synnerhet, kan handla om service, reparationer och underhåll. Bra att göra inför en förestående kontrollbesiktning.

   Andra uppdrag gäller modernisering av hissar med viss ombyggnation. Den tredje sysslan är nymontage av hissar.

 - Handlar det om ett helt nytt hus som skall få en eller flera hissar, studerar vi hisschaktet, hur det kommer att se ut, och söker upp lämpliga leverantörer av utrustning. Ibland kan det vara en leverantör, ibland kan material från flera leverantörer behövas, menar Linus Lindh.

   Greve Jakobs Hiss, som startades 2018, har även jour om något skulle inträffa med de hissar de servar, året runt, dygnet runt.


Förfrågningar från bostadsrättsföreningar

När det byggs nya bostadsfastigheter, är det krav på hiss om huset är minst tre våningar högt. Har man en offentlig arbetsplatsmiljö, är det krav på god tillgänglighet och man måste ha det handikappsanpassat upp till plan två.

   – Vi har fått förfrågningar från bostadsrättsföreningar med äldre fastigheter som tidigare inte haft hiss i dessa. Nu märker styrelserna att folk som kommit upp i åren hellre väljer att bo på annat håll, om det inte finns hiss och man förlorar hyresgäster. Därför väljer många föreningar nu att bygga om och installera hissar i de äldre flervåningshusen. Det går även att söka bidrag vid hissinstallationer, påpekar Daniel Schwarz.



"Livetester" av hissen

 En hiss planeras ofta att byggas tidigt vid en nybyggnation. Då har fler hantverkare användning av den, när huset byggs.

   - Installerar vi en hiss tidigt i byggprocessen, kan man plocka ner separata bygghissar; hantverkarna kan använda den riktiga hissen som arbetsplattform att ta sig mellan våningarna med, om man får igång den så snart som möjligt, menar Linus.

   Att installera en hiss på rätt sätt och att den fungerar bra är viktigt för fastighetsägaren. Det får absolut inte hända något, och därför gör Linus och Daniel, tillsammans med ett ackrediterat besiktningsföretag, sk ”livetester” av hissen; man lastar till exempel, hissen till cirka 120 % av maxlasten och prövar att hissen håller vad den lovar i kvalitet. Man simulerar att man ”släpper hissen” i schaktet (s.k. fångprov) och kontrollerar alla säkerhetsfunktioner innan hissen får användas som bygghiss eller publik drift.

   – De fastighetsägare som ser till hissens livslängd istället för att se till kostnader, tänker på rätt sätt! 

   – Att tänka långsiktigt i installationsskedet ger dig en bättre produkt över tid och kommer över hissens livstid även spara pengar då livslängden kan skilja avsevärt mellan tillverkare, menar Linus.

   Dörrarna är en känslig sak; småsten i trösklarna, till exempel på vintern, kan försvåra för dörrarna att stängas vilket kan ge onödiga driftstopp och dyra jourutryckningar. Det är fastighetsägarens ansvar att städa i hisskorgen, medan Greve Jakobs Hiss har ansvaret för schakt och maskinrum.



Tablån i hissen "hightech"

Greve Jakobs Hiss har idag sju anställda, och har en bra bas att stå på då man i år fått ett sjuårigt avtal med service av hissar åt Varbergs Bostads AB. Det handlar om hela 81 hissar i bostadshus!

   Utvecklingen går framåt inom hissvärlden. Numera kan tablån i hissen vara mer ”hitech”. Från att förr bara bestått av knappar man trycker på och visare, är det nu större möjligheter att få information och att lägga in ny och tillfällig information från fastighetsägaren.

Medan hissen rör sig uppåt, kan hissåkaren till exempel få aktuell information rörande fastigheten, som ägaren själv programmerat in i systemet och håller uppdaterad.

   – Vår styrka är att vi är mycket noggranna med det vi gör. Och återkoppling med beställaren är en viktig sak; inte bara utföra en service eller laga ett fel, utan även ta sig tid att kontakta kunden och berätta vad vi gjort för åtgärder, menar Linus och Daniel.

2020-11-30
Dela artikel
Kontakta oss för kostnadsfri offert

Greve Jakobs Hiss

Tel: 0340-59 99 55

Stålgatan 4R, 432 32 Varberg

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies