162067 HL
162067 HL1
162067 HL2
162067 HL3
162067 HL
162067 HL1
162067 HL2
162067 HL3

Lyxa till det med en egen limousine för en dag

Att hyra en limousine vid festliga tillfällen har blivit allt vanligare. Det är fortfarande högtidligt och speciellt men betraktas inte längre som något konstigt eller bara för kändisar. Limokungen, som drivs av Håkan Andersson, har vuxit i takt med den ökande efterfrågan på limousineservice och i dag kan du boka tjänsten var du än är, för färd vart du vill.

– Att jag började med limousineservice var en ren slump. För tolv år sedan bytte jag min gamla jänkare mot en halvlång och ganska skruttig limo, berättar han.


Trots limousinens ganska bedagade skick började Håkan få in beställningar från människor som ville provåka. 


– Jag ville gärna köra folk men det gick inte i den skrotbilen, så jag bytte ut den mot en nio meters vit Lincoln från 1998, säger han. 


Efterfrågan ökade så fort och kraftigt att Håkan redan två år senare kompletterade det blivande fordonsstallet med en helt ny Chrysler limousine som han fraktade hem från England. 


– När jag köpte min första bil skojade jag och sa att snart har jag två, men jag kunde inte föreställa mig att det faktiskt skulle bli sant så pass snabbt, säger han muntert. 


På den tiden var det fortfarande ganska ovanligt med limousiner och det var i stort sett bara kändisar i de stora städerna som åkte. 


– Så egentligen var det lite konstigt att efterfrågan på mina bilar blev så stor, säger han och därmed kan han betraktas som något av en föregångare i branschen. 


I dag har Limokungen fem egna bilar samt ett stort antal limousiner runt om i Sverige som drivs som liknande franchiseverksamhet av egenföretagare och körs med Limokungens logotyp.


– Limokungen är välkänt och populärt i bland annat i Skaraborg, Göteborg, Alingsås, Trollhättan, Karlstad och Norrköping. Verksamheten växer hela tiden, berättar Håkan. 


Han har fem olika modeller av limousiner – Lincoln, Cadillac, Chrysler samt blickfångaren Hummerlimo.


– Hummern är min mest bokade bil, men även min rosa Lincoln är populär, säger Håkan. 


Den rosa limousinen är verkligen spektakulär och väcker uppmärksamhet vart den än kommer. Det är lätt att tro att den bara efterfrågas av tjejgäng men även killar tycker att det är en kul grej att åka i den.


– Det är annars ganska vanligt att killar bokar den som en överraskning till sin flickvän, ler Håkan som är lite extra nöjd med sitt rosa åk. 


Alla bilar har naturligtvis bildskärmar och samtliga har ombyggda ljudsystem av högsta kvalitet. Även rökmaskiner och laser finns för speciella åkturer med extra allt. 


Håkan sysslar inte bara med limousineservice. Han är en minst sagt allsidig och kreativ företagare med flera ben att stå på. Om vintrarna plogar han på entreprenad och snöröjer åt bland annat kommunen, Svevia och andra företag. För ett par år sedan kom han plötsligt på den originella och oväntade idén att kombinera plog- och limousineverksamheten.


– Jag tyckte att det skulle vara en rolig grej att ploga med en limo så jag byggde världens första limousineplog genom att montera ett plogblad på vår fyrhjulsdrivna Hummer H2 vilket visade sig fungera alldeles utmärkt, skrattar 

Håkan och berättar att han i somras bytte ut plogen mot en kvast och sopade gatorna med Hummern. 


Man kan lätt föreställa sig den förvånade uppståndelsen som ekipaget måste ha väckt längs vägarna. 


Håkan organiserar även event med hoppborg, traktor-race och hinderbanor vilka är mycket populära hos företag som vill bjuda anställda och kunder på något extra. 


– Hinderbanan finns i flera storlekar. Man kan välja mellan att komma hit eller om det passar bättre fraktar vi all utrustning var helst kunden önskar, säger Håkan. 


På vårarna kör han studentflak med allt inkluderat vilket är oerhört populärt, och redan på hösten börjas det bokas. Kunderna införskaffar dekorationer som Håkan med anställda sedan monterar på flaket, samtidigt som de installerar ljudanläggningen. 


Håkan Andersson, denne kreativa idéspruta, har naturligtvis storslagna visioner om framtiden. Vissa planer delar han gärna med sig av, andra idéer är ännu på planeringsstadiet och än så länge hemliga.


– Självklart vill jag att mitt företag ska växa. Jag ska satsa på både franchiseverksamheten och på mina egna bilar. Barnen måste ju ha något att ta över så att pappan kan slappna av på äldre dar, skrattar han. 


Paketlösningar med limousine i kombination med andra aktiviteter har efterfrågats av många kunder och kommer att lanseras inom en snar framtid. Håkan tänker sig till exempel olika sorters spa- och restaurangpaket. Han samarbetar redan med flera hotell, restauranger och nattklubbar så paketerbjudanden är på god väg att bli verklighet.


Det råder ingen tvekan om att denne visionär kommer att lyckas med sina framtida projekt och att Limokungen går en synnerligen ljus framtid till mötes. Håkan Andersson avslutar med sin uppmuntrande slogan.


– Dröm inte, upplev!

2016-04-19
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies