125060.uppsala.waldorfskola.bild1
125060.uppsala.waldorfskola.bild2
125060.uppsala.waldorfskola.bild3
125060.uppsala.waldorfskola.bild4
125060.uppsala.waldorfskola.bild5
125060.uppsala.waldorfskola.bild1
125060.uppsala.waldorfskola.bild2
125060.uppsala.waldorfskola.bild3
125060.uppsala.waldorfskola.bild4
125060.uppsala.waldorfskola.bild5

”Målet är att skapa trygga människor”

Waldorfskolan i Uppsala följer den antroposofiska traditionen vars idéer på senare år fått ett stort erkännande i det övriga samhället. Att möta barnen som individer och utgå från deras enskilda utvecklingsprocesser har format många nu framstående vuxna till vad de är i dag, som exempelvis Jens Stoltenberg och Annie Lennox.

För samhällets bästa måste det finnas en mångfald av personlighetstyper. Och för att vi ska må bra och känna oss trygga måste vi känna oss hemma i våra egna kroppar. Det menar Lena Olds, rektor på Waldorfskolan i Uppsala.
– Vi följer den nationella kursplanen men utgår från waldorfpedagogiken som främst bygger på att möta barnen på olika åldersadekvata sätt. Det betyder att vi tittar på vilka behov varje barn har inom de olika årskurserna och vad de behöver möta i undervisningen, säger hon.
Människan börjar lära känna sig själv redan som barn när de första stegen tas, därför krävs både praktiska och intellektuella erfarenheter.
– Vi arbetar med metodisk mångfald och öppna uppgifter, vi säger alltså inte ”så här ska det bli” utan ”vad kan det bli”. Målet är i grund och botten att skapa trygga människor.

Pedagogiken syftar alltså till att möta upp eleverna i deras egen utveckling och att ge dem rätt utmaningar vid rätt tidpunkt. Även tidpunkten på dygnet har stor betydelse för elevernas mottaglighet, därför läggs dagen upp med en gemensam aktivitet, fortsätter med intellektuellt arbete och avslutas med praktisk verksamhet.
– Att börja dagen med en gemensam aktivitet då man rytmiserar eller sjunger tillsammans är viktigt, speciellt eftersom barnen kommer från så olika verkligheter. Man kommer in i gemenskapen och det påverkar ens förmåga att koncentrera sig. Med periodundervisning behålls koncentrationen, och eleven slipper splittras mellan flera ämnen, berättar Lena vidare.
Undervisningen inbegriper kunskaper som är nyttiga och nödvändiga för att klara sig i livet, även de som krävs för att vara människa. Det konstnärliga, känslomässiga, praktiska och viljemässiga är lika stora delar av den hela människan, och ges lika stort utrymme. Att tala och agera inför grupp är också något som eleverna får öva mycket på.

Waldorfskolan i Uppsala, som tar emot barn från förskolan upp till gymnasiet, ligger vackert beläget mitt ute på landet – men samtidigt väldigt nära stan. Här följer varje klasslärare eleverna så långt som möjligt, kanske ända upp till årskurs åtta.
– Barnen växer alltså upp med sin lärare och sina klasskamrater. Detta upplägg förutsätter att det finns olika typer av inlärningssätt och det gör det inom waldorfskolan, säger Lena.



Några kända Waldorfelever
Jennifer Aniston – skådespelare
Noomi Rapace – skådespelare
Andreas Carlgren – miljöminister
Daniel Birnbaum – chef för Moderna museet i Stockholm


2012-10-30
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies