Niclas väg in i den marina världen var långt ifrån planerad. “Det har alltid funnits ett marint tema i familjen. Jag kappseglade med min bror på toppnivå, och efter lumpen ville jag jobba med båtar. Jag hittade en annons”, berättar Niclas . “Det var dåligt betalt, dåliga arbetstider, men en båtkunnig sökes. Det lät perfekt.” Det var 1984 eller 1985 – och starten blev början på en livslång karriär i branschen.
Dottern Nellie har “vuxit upp i den här miljön” och skämtar att hon “nog har varit mer här än hemma”. Sedan 2021 jobbar hon heltid i företaget, och i dag driver hon och pappa Niclas det tillsammans.

Nya och begagnade båtar
Försäljningen består både av nya och begagnade båtar. Ny båt framför allt från svenskbyggda aluminiumbåts märket Arronet till italienska märket Azimut. Även motorer, ribbåtar och marinbutik erbjuds i mindre utsträckning.Begagnade båtar med betoning på klassiskt och premium utbud noga utvalda för att kännas bra både i skick och pris.
“Vi försöker inte sälja hundratals båtar varje år”, säger Niclas. “Det blir kanske runt hundra. Men vi vill kunna stå för varje affär och ge folk den hjälp de behöver.”
Hos Marinmäklarna börjar varje affär med en enkel fråga: “Vad ska ni göra med båten? Vad behöver ni den till?” Niclas Sjögren är tydlig: “Vi säljer inte på dem någonting de inte ska ha” och ibland väljer de till och med bort mer lönsamma alternativ. För honom handlar det om att kunden ska få rätt båt, inte bara en dyr.
Nellie nickar: “Det finns alltid någon i vårt team som kunden klickar med”, och betonar vikten av personkemi. 70 % av försäljningarna kommer från återkommande kunder.

Från noll till båtägare på två veckor
För den som är ny i båtlivet är tröskeln låg: “Man får gärna komma hit. Även om man är helt okunnig.” Niclas berättar om ett par som för ett tag sedan kom till Marinmäklarna i Nacka Strand. “'Vi har flyttat hit. Finns det en båtplats?' sa de bara”, berättar Niclas. Mer än så visste de inte. “'Vad är det för båt?' frågade jag. 'Det vet jag inte. Det tänkte vi att du skulle hjälpa oss med', svarade de bara.”
Men Niclas lyckades ändå och följde dem steg för steg: från att hitta en mindre båt som passade deras behov, till att ordna båtplats och hjälpa dem att anmäla sig till en utbildning.
“På två veckor så hade de fått båtplatsen, köpt en båt och utbildat sig”, säger han.
I dag åker de ut varenda kväll. “De visste ingenting om båtlivet. Nu njuter de av det till fullo. De är ju supernöjda, dels med servicen, men också hur enkelt det var att komma in i det.”
Och hur lyckades han? Han ställde frågor. Att lyssna på kunden är a och o.

Båtplatser, vinterförvaring, motorservice och mer
Vid anläggningen i Nacka Strand erbjuds ett komplett utbud av tjänster:
båt- och motorservice, båtplatser, gästplatser och vinterförvaring.
De hjälper också till vid försäljning och erbjuder rådgivning inför både nya och begagnade köp. Vid behov kopplar de även ihop kunden med utbildare, berättar Nellie Sjögren.