Hege Bläcker
Bilfantast, influencer och en av Lidköpings mest framgångsrika företagare.
– Det första jag gjorde när jag tog över som butiks-
chef var att säkerställa att vi bara hade fräscha varor samt bra utbud av frukt och grönt. Med tiden har vi även bytt ut många saker i inredningen, till exempel de flesta kyldiskarna, berättar Jonas Johansson, butikschef och franchisetagare vid Coop Konsum Midsommarkransen i Stockholm.
Han började som anställd i en konkurrerande mat-
kedja där han snart avancerade till avdelningsansvarig.
När det inte fanns möjlighet att ta sig längre fick han via kontakter erbjudande om att hoppa på Coops interna utbildningar för att bli säljchef. Efter en kort tid i yrket kom möjligheten att ta över företagets butik i Midsommarkransen där han såg chansen till förändring.
– Det är viktigt för mig att vi kan erbjuda det kunderna vill ha och att vi har möjlighet att anpassa sortimentet lokalt. I den här butikstorleken går det inte att ha många olika varianter av exempelvis samma ost, men jag kan i stället erbjuda flera olika sorter. Dessutom har vi många vegetarianer i området, varför vi har satsat mycket på att ta in mat som är anpassad till deras kost, fortsätter han.
Med ett snitt på 1 500 kunder om dagen, där många är äldre och barnfamiljer, är det även viktigt att det går smidigt att handla i butiken. Detta är något Jonas har tänkt extra mycket på och har därför byggt upp butikslokalen på ett logiskt sätt med god framkomlighet.
– Här är det till skillnad mot många andra småbutiker i staden lätt att ta sig fram bland hyllorna, dessutom bjuder vi alla barn på frukt. Det ska vara smidigt för alla att handla.
Sponsrade artiklar
Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.