Skolan som öppnade höstterminen 2011 följer den svenska läroplanen. Alla lärarna är legitimerade och här arbetar lärare med olika nationaliteter. Undervisningen i matematik bedrivs med rysk metodik.
Vi har tagit det bästa från den svenska skolan och det bästa från den ryska skolan och skapat en symbios av de två, säger Ekaterina Tikhonova Sernemar, rektor på skolan.
Ekaterina är noga med att understryka att skolan har en matematisk-rysk profil, där matematiken alltså kommer före språket. Undervisningen är upplagd så att eleverna läser matematik enligt den svenska läroplanen, men också enligt rysk undervisningsmodell.
- Undervisningen sker på både svenska och ryska, så att barnen ska lära sig terminologin på båda språken, förklarar Ekaterina.
En annan aspekt som skiljer Svensk-ryska skolan från andra skolor är att en timme på fritids är schemalagd för läxläsning. Detta är dels ämnat för att förbereda barnen för läxläsning när de kommer till högstadiet, samt även praktiskt, då barnen kan få hjälp av en pedagog med de ämnen de har svårast för.
- Föräldrarna kanske inte alltid kan hjälpa barnen med läxläsningen hemma, så då får de hjälp i skolan, säger Ekaterina.
Vissa barn har exempelvis ryska föräldrar, som kan hjälpa barnen med det ryska språket. Andra elever har svenska föräldrar och behöver då hjälp med läxorna i ryska. Samma princip gäller självklart andra ämnen, som just matematik.
Hösten 2018 har skolan 64 elever i årskurs 4-5. Ingen av årskurserna har fler än 20 elever. Ekaterina vill hålla ett elevantal som inte överstiger 20 i sina klassrum. Vilket underlättar för att behålla disciplinen i klassrummet. Svensk-ryska skolans värdegrund, som de lär ut till sina elever, är; respekt, ansvar, kunskap, empati och trygghet. Det förkortas som RAKET. Från och med 2016 tillämpas även PALS (en norsk anpassning av den skolomfattande modellen School-Wide Positive Behavioral Intervention and Support) i skolan, som bygger på positiv psykologi och som man övar med barnen.
Svensk-ryska skolan i Göteborg är en liten friskola, men har ambitioner att bli större i framtiden – att gå från att vara en F-6-skola till att vara en F-9-skola.