Edeklarera.se är grundat på ambitionen att hjälpa företagare till en enkel, säker och prisvärd inlämning av en digital deklaration och korrekt årsredovisning enligt K2-regelverket för inlämning till Bolagsverket. Företaget grundades 2017 av entreprenörerna Alexander Hallak och Staffan Edström.
– Det handlar om att företagare slipper stora och tunga system, olika typer av funktioner som man inte egentligen behöver eller att binda upp sig i abonnemang och bindningsavgifter. Det blir billigare och går snabbare. Tjänsten är dessutom molnbaserad och kan användas direkt i webbläsaren, berättar Staffan.
– Du betalar en engångskostnad när du är klar och har gjort en inlämning. Vi bryr oss inte om att samla in kundernas persondata utan har fokuserat på att skapa en tillgänglig och säker produkt som användaren är nöjd med. Därför behöver man inte heller registrera ett konto, fortsätter Alexander.
Deklarationskunderna är alltifrån stora börsnoterade företag ner till mindre enmansbolag som vill ha en snabb och prisvärd lösning. Årsredovisningskunderna är främst företagare och redovisningsbyråer.
– Våra konkurrenter är storbolag med tungrodda program som är dyrare. Vi har skalat ner produkten och lagt fokus på småföretagare och vad de behöver, i stället för 100 procent av marknaden. Vi har alltså färre funktioner, vilket innebär att kunderna upplever tjänsten som både enklare och snabbare samtidigt som den blir billigare, förklarar Staffan.
– I stället för att skriva ut papper, plussa och minusräkna och gå med brevet till posten, kan man bli klar med årsredovisningen på femton minuter. Du fyller i för hand eller importerar företagets bokföring. Deklarationen ingår. I jämförelse med en traditionell inlämning sparar du enormt mycket tid och riskerar inte heller att bli sen med inlämningen. Det är inte ovanligt att man väntar in i det sista med sin inlämning, men missar man fristen blir det förseningsavgift, tillägger Alexander.
Automatiska processer i programmet signalerar om något är fel och användaren kan inte gå vidare. Staffan och Alexander har en regelbunden kontakt med olika experter och Bolagsverket, för att kunna hjälpa kunderna vidare om problem uppstår.
– Om man behöver support har vi support via chatt och mejl som vägleder en rätt och hjälper till med korrigeringar. När man sen kommer vidare och lämnat in årsredovisningen får man en direkt check på att Bolagsverket mottagit rapporten och att siffrorna är korrekta, fortsätter Alexander.
Hittills har det gått bra att lämna in årsredovisningen på både papper och digitalt. Under förra året lämnade Bolagsverket in en hemställan till justitiedepartementet om en obligatorisk digital inlämning av årsredovisningen för aktiebolag. Denna kan träda i kraft från och med sommaren i år.
– Med digitala och automatiserade processer blir handläggningstiden minimal för Bolagsverket. Om Riksdagen beslutar om ett digitalobligatorium måste alla aktiebolag lämna in årsredovisningen digitalt. Processen förenklar det för alla parter och vi sparar också på miljön. Vi är övertygade om att det är den vägen vi kommer att gå mot, avslutar Staffan.