Målet för NEUW, ett starkt svenskt-australiensiskt varumärke som definitivt bekräftar designsverige på den internationella kartan, är inte att bli störst utan att förse kunden med de absolut bästa jeansen på marknaden.
Vi har fått möjligheten att intervjua Filip Lundqvist, vd för NEUW och Three by One Europe.
– Idén till NEUW föddes på Nieuwlandstraat i Bryssel, Belgien, där vår Co-Founder och Creative Director Pär Lundqvist då bodde och arbetade, berättar Filip.
Pär är jeansälskaren med 4 000 plagg i garderoben. En samling som tagit flera år att bygga upp. Autentiska jeans från resor världen över, från olika tidsepoker och olika stilar.
Samlingen är kärnan till inspiration för NEUWs kollektioner.
– Vårt designteam arbetar med arkivet som grund och överför inspirationen till en modern utformning som är kompromisslös beträffande kvalité, detaljkärlek och med anammande av det moderna formspråket. Kreativt arbete på blodigt allvar, ler Filip.
Det är nytänk och genomtänkt, tidlöst och trendigt i samma andetag. Snitt, passform, färg, tvätt och detaljer. Inget har lämnats åt slumpen.
– Vi är besatta av detaljer! Våra plagg med slitningar har en känsla av levnadshistoria och erfarenhet, utan att vara retro i någon form. Tvärtom. Med NEUW vill vi alltid fånga upp själen i jeans. Av detta eftersträvar vi att skapa något helt nytt, modernt, musikaliskt och urbant. Skandinaviskt cleant, minimalistiskt och NEUW-klassiskt.
– Vår kund lever idag, menar Filip. Vi tar det vi älskar från det förgångna och gör om det till något vi älskar ännu mera idag, för den moderna mannen och kvinnan. Våra kunder är medvetna och kräsna. De vill ha kvalitet, modernitet och funktionalitet. Det är också precis det som vi kompromisslöst erbjuder våra kunder med NEUW. Troligen är detta arbete som också är anledningen till att vi nu är nominerade till Bästa jeansvarumärke.
NEUW jobbar med väl utvalda återförsäljare där partnerskap är det tongivande temat.
– Vi önskar jobba så. Vi vill ha transparens i hur försäljningen går av de plagg vi levererar, att få veta vad som funkar och vad som funkar mindre bra. Vi eftersträvar alltid ett långsiktigt tänk i våra samarbeten och arbetar bara med butiker som är öppna för den här typen av partnerskap. Vi behandlar varje butik som den viktigaste. Vårt jobb är att se till att våra återförsäljare mår bra, då mår vi också bra.
NEUWs största marknader är idag Sverige, Australien, Norge, New Zealand, USA och Canada.
– Det som vi har framför oss nu är en stor satsning inför expansion och tillväxt i Europa och Asien. Framtiden ser ljus ut för oss, skrattar Filip och rundar på så vis av intervjun.