Mårtenssons VVS har funnits på marknaden sedan 2014 och hunnit utföra jobb åt många nöjda kunder. Deras kunder består till största del av privatpersoner, där de utför alltifrån VVS-tjänster vid badrumsrenoveringar till stambyten. Under den senaste tiden har de även fått allt fler fastighetsbolag som kunder. De jobbar i Sölvesborg med omnejd och max tre mil från deras utgångspunkt.
Mårtenssons VVS utför även värmepumpsinstallationer av olika slag. De jobbar med en närbelägen värmepumpstillverkare, CTC i Ljungby, vilket gör att de undviker långa transporter och därmed en negativ miljöpåverkan. Att företaget valt att jobba med just denna värmepumpstillverkare, förutom att de finns nära dem, har också fler orsaker.
– De är helt suveräna, både vad gäller kvalitet och support. Det är både en trygghet för mig som företagare som för slutkunden, då vi båda vet att de får bra support på sin produkt, säger företagets ägare och vd Andreas Mårtensson.
När kunderna ska installera en värmepump och välja vilken som lämpar sig bäst behöver de inte bekymra sig om att de inte får rätt lösning.
– Kunderna får rådgivning både från mig och CTC, där vi hittar den mest optimala anläggningen för huset och familjen.
Andreas har lång erfarenhet av VVS, då han innan företagets start jobbat åt flera företag med olika uppdrag. För Andreas vaknade intresset för VVS till liv direkt efter att han avslutat sin gymnasieutbildning på industrilinjen.
– När jag hade gått ut gymnasiet 2003 började jag direkt att jobba åt ett företag som hade fyra olika inriktningar inom rör, däribland inom VVS som jag jobbade till stor del med.
Han fortsatte att jobba fram till 2009 men bestämde sig då för att bli rörmokare på heltid. För att få VVS-certifikatet skolade han om sig och läste in en treårig vuxenutbildning på 50 veckor. Han gjorde sin praktik på 8500 timmar och utförde sedan gesällprovet innan han blev anställd på ett företag. Efter att han varit anställd på ytterligare ett företag bestämde han sig för att starta eget, något som han var väl bekant med, då han är uppvuxen i en företagarfamilj.
Då han och hans sambo precis fått barn var det förstås en liten risk att gå från anställd till att starta eget men tillsammans la de upp en strategi för hur han skulle jobba och hinna med både företaget och familjeliv. Något som han hållit hårt på under dessa år.
– Innan jag startade firman spaltade jag och min sambo ner direktiv hur mitt företag skulle se ut och hur jag skulle jobba. Jag jobbar ute på fältet bestämda tider och dagar och bokar inte heller upp mer än sex timmars arbetstid per dag, ifall någonting tar längre tid eller att det uppstår något akut hos en kund.
Mellan 2014 och 2018 jobbade han själv i företaget men beslutade sig sedan för att anställa då efterfrågan på företagets tjänster blev så många. Inom kort börjar också ytterligare en anställd i företaget.
Att Mårtenssons VVS vuxit beror såklart på många nöjda kunder och nyckeln till det tror Andreas beror på att de alltid håller hårt på kvalitet och att de har bra kommunikation med kunderna.
– Det kan alltid hända saker som gör att man blir sen eller behöver ändra något men jag är alltid noga med att informera mina kunder och det har jag vunnit mycket på.
Att kundnöjdheten är hög råder det ingen tvekan om. Andreas kunder har nämligen nominerat honom till ”Årets Hantverkare” flera år i rad. Under tre år, 2016-2018 har han hamnat i final och blivit topp fem bland små och medelstora företag, där det ingår mellan fem- och sextusen företag i varje grupp. Kriterierna för att bli nominerad baseras i första hand på kundrekommendationer och vidare tittar man på företagets ekonomi och vilka organisationer som företaget är med i.
– Under 2020 blev jag nominerad igen och jag skulle gå på finalen i Stockholm men på grund av pandemin har den skjutis upp. Av vad jag vet nu så ligger vi riktigt bra till och har klättrat uppåt från topp fem.
När man som kund ska anlita en hantverkare och tar in offerter ska man inte bara titta på slutpriset, utan också titta på vad som ingår och vilken service man får.
– Kunder generellt tittar ofta på vem som är billigast men jag har märkt att mina kunder inte gör det. Mina kunder har sagt att de känner förtroende för mig och att det är mer inkluderat i mina jobb och därför väljer de mig, avslutar Andreas.