En behjälplig hemtjänst som tar sig tid
Nordisk Omsorg arbetar utifrån två enkla principer; att ta sig tid att utföra ett ordentligt arbete samt att vara behjälpliga. Detta har visat sig vara nyckeln till framgång.
Ravi Viswalingam och Anneli Lükko startade Nordisk Omsorg för drygt 5 år sedan. De ville skapa ett alternativ till hemtjänster där personalen fick stressa sig igenom sina besök. Många gånger hade de 20-25 besök per dag, vilket inte är hållbart. Till skillnad från Nordisk Omsorgs personal som har 8-10 besök per dag, vilket ger dem mer tid till varje kund.
När man blir beviljad hemtjänst får man ett beslut från kommunen baserat på vilka behov man har. Men hemtjänst handlar ju om så mycket mer än ett par rader på ett papper. Det handlar om att vara social och hjälpsam. Bara för att något inte står i en persons beslut, innebär det inte att man inte kan vara behjälplig när man är på besök. Detta är den filosofi nordisk Omsorg arbetar efter.
– Man behöver inte vara så fyrkantig. Om det är enkla grejer vi kan hjälpa till med, då gör vi det, säger Ravi.
Nordisk Omsorg har vuxit en hel del sedan starten för fem år sedan och utökar nu med boendestöd. Man har en hög kundnöjdhet, vilket gör att man klarar sig bra i den konkurrensutsatta branschen. För att fortsätta växa gäller det att hitta duktig personal som inte bara kan laga mat, städa och vara behjälplig, utan personer som faktiskt tycker om att arbeta med äldre människor.
– Tråkigt nog sitter många av de äldre ensamma, vår personal är de personer de träffar dagligen, så att samtala med dem är av stor vikt, säger Ravi.
Personalen har goda kunskaper om matlagning och tar hänsyn till att maten är näringsrik och passar unika önskemål och behov. Företaget har en familjär känsla där de flesta familjer känna varandra och gärna går på aktiviteter ihop, såsom julbord, after work och annat kul.
2017-12-07
Dela artikel
Nordisk Omsorg AB
Nordisk Hemtjänst & Omsorg
08-85 80 40
Ärvingevägen 5
164 46 Kista