Dela artikel

Normkritiskt och genusmedvetet

Lisa Andersson Tengnér hade bara hunnit arbeta som gymnasielärare i tre år när Göteborgs stad erbjöd henne en projektanställning som handledare i jämställdhetsprojektet Jämnt i Göteborg som riktades mot förskolan.

Parallellt med projektanställningen kunde Lisa Andersson Tengnér ta del av föreläsningar och handledning på genustemat under ett års tid. Samtidigt kom en kurs i genuspedagogik och Lisa Andersson Tengnér blev övertygad om att det var just genusarbete som hon ville ägna sig åt.
– Det dök upp mycket saker som jag funderat över, men aldrig kopplat till kön, makt eller jämställdhet. Jag hade inte reflekterat särskilt mycket över att vi har ett uppdrag i läroplanen att bryta könsroller och könsmönster. Det var ett uppvaknande och jag blev väldigt inspirerad.

Lisa Andersson Tengnér började föreläsa på skolor och varje uppdrag ledde alltid till ett nytt.
– På den vägen har det faktiskt varit under de här tio åren, berättar genuspedagogen och jämställdhetskonsulten.
Det som började med föreläsningar och handledning inom förskola, grundskola och gymnasium har kommit att breddas till såväl nya länder och branscher utanför utbildningsområdet som vill arbeta normkritiskt.
– Jag ville utveckla mitt arbete ur ett likabehandlingsperspektiv och här kommer det normkritiska arbetssättet in. Det gynnar inte bara våra kunder och elever utan också arbetsmiljöfrågor.

Att kunna bidra med kunskap och verktyg som ger mod och vilja att förändra är den främsta drivkraften.
– Jag vill bidra till ett jämställt samhälle, ett samhälle utan diskriminering!

2013-11-06