Konkurrensen är hård i Stockholmsregionens vårdutbud, det gäller att
hitta sin nisch i branschen. För Dedicare Assistans innebär det att företaget
står på två ben – personlig assistans och hemtjänst. Hos företaget ska arbetet
präglas av ödmjukhet och lyhördhet inför kundens individuella mål.
– Omsättningsmässigt är våra två områden lika stora. Hemtjänsten består
av fler kunder och kortare insatser medan de enskilda uppdragen inom personlig
assistans är mer omfattande, säger Ulf Tunemar, vd på Dedicare.
Ulf har 20 års erfarenhet av vård och omsorg som bland annat
undersköterska och regionchef inom såväl privat som offentlig sektor. Även
verksamhetschefen för Dedicares hemtjänst, Tina Eriksson, har en liknande
bakgrund.
– I dagsläget har vi cirka 200 hemtjänstuppdrag och även om vi har
tillstånd att bedriva verksamhet i hela landet har vi begränsat oss till
Stockholms södra delar som Huddinge, Salem och Södertälje, säger Tina.
Tillsammans med de anställda arbetar ledningen utifrån ledorden
ödmjukhet, målmedvetenhet och flexibilitet.
– Med det menar vi att vi vill ha ett bra förhållningssätt till våra
kunder och det är viktigt att arbeta mot varje persons individuella mål. Jobbet
kräver också att vi som medarbetare har en flexibel inställning.
Förutsättningarna förändras hela tiden i det här yrket, säger Ulf Tunemar.
Dedicares personal representerar tillsammans en bredd både
yrkesmässigt, kulturellt och språkligt.
– Vi har vana av att arbeta med funktionshinder som exempelvis autism, adhd,
demens, MS, stroke och fysiska handikapp. Och som hemtjänstkund väljer du så
klart själv hur du vill använda dina timmar, säger Tina.