Dela artikel

Passion för lyxiga drycker

Den franska koncernen Moët Hennessy bildades när champagneproducenten Moët & Chandon och den ledande cognacproducenten Hennessy slogs samman, slutligen även med modehuset Louis Vuitton 1987. Resultatet förkortas LVMH och är i dag ett av världens största företag inom lyxproduktsbranschen.

Moët Hennessy har förutom ett stort och lyxigt utbud av champagne och cognac även whisky och stilla viner i sin portfölj. Företaget innefattar givetvis Moët & Chandon och Hennessy, men även varumärken som Veuve Clicquot, Ruinart, Krug, Dom Pérignon, Mercier, Ardbeg, Glenmorangie, Belverdere, Cloudy Bay, Cape Mentelle, Terraz de los Andes, Numanthia och Boroli.


Kontoret i Sverige ligger på Kungsholms strand i Stockholm och här sitter tio personer och arbetar med att marknadsföra och sälja företagets premiumprodukter mot on trade och off trade.
   – Vi riktar oss främst mot on trade som är restauranger, barer, hotell och pubar samt grossister i Sverige. Off trade är Systembolaget, säger Jennifer Bonde, Brand Manager på Moët Hennessy i Sverige, och utvecklar:


   – Vi är världens främsta premiumdryckesföretag med internationellt starka varumärken, detta betyder dock inte att vi kan luta oss tillbaks utan måste hela tiden jobba för att skapa nya möjligheter och bygga nya relationer. Moët Hennessy har inte bara starka varumärken i sin portfölj, utan varje produkt erbjuder även en fantastisk smakupplevelse och varje varumärke har en savoir-faire med gedigen historia.


Störst fokus ligger på storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö, men även vissa säsongsorter som Visby och Åre. Och i huvudstaden har nyligen landets första Veuve Clicquot pop up-butik öppnats. På Mäster Samuelsgatan i Stockholm kan besökaren sondera bland mängder av olika champagnesorter och champagneglas med möjlighet för provsmakning. Det viktigaste enligt Jennifer Bonde är att kunderna där får möjlighet att prova de olika champagnerna som Veuve Clicquot har i sin range.
   – Vi har starka varumärken och samarbetar tätt med våra kunder, säger Jennifer Bonde som själv har en stor passion för champagne.


Hon vet vad hon vill med varumärkena hos Moët Hennessy och vilka trender som finns. För tillfället tycks exempelvis sötare champagnesorter vara på mångas läppar. I år firar dessutom Moët Hennessy tioårsjubileum i Sverige och Jennifer Bonde ser fram emot en mycket intressant dryckeshöst.

2015-08-24