Elisabeth Engvall Younsi hade arbetat som lärare i 20 år när hon började fundera på vad hon ville göra härnäst. Hon beskriver sig själv som en person som söker utveckling och inte trivs med att stå still. Efter att ha drivit ett mindre korrekturläsningsföretag som aldrig riktigt lyfte, bestämde hon sig för att försöka ge sig in i entreprenörskapets värld igen, den här gången med en ny idé och ett koncept som idag har börjat lyfta vingarna.
Produkter som är lätta att sälja och skapar en direkt kundnytta
Under årens gång i skolan såg hon hur elever och föreningar sålde kakor, korvar och kläder för att samla pengar till resor. Hon tyckte att produkterna ofta var ohållbara eller rent av onyttiga. Kakorna var för söta, korvarna för stora och kläderna för dyra och svårsålda. Elisabeth började då att leta efter produkter som alla använder, som har ett överkomligt pris och som skulle kännas självklara att köpa.
En dag insåg hon att ingen sålde pasta i dessa sammanhang. Hon beskriver beslutet som väldigt enkelt. Pasta är hållbart, prisvärt och används i varje hushåll.
Pasta Point AB gör försäljning till en gemensam målsättning och resa
Ur den insikten växte idén till Pasta Point AB fram. Företaget säljer pasta, pesto, olivolja och oliver till skolklasser och föreningar som vill tjäna pengar till sina aktiviteter. Produkterna kommer från sex noggrant utvalda leverantörer, noggrant utvalda leverantörer i hela Europa.
“Jag ser att framgången ligger i enkelheten. Produkterna är lättsålda, håller länge och är genuina. Jag vill att kunderna ska hitta något som inte finns i vanliga butiker.”
Sortimentet finns i tre prisklasser: från ett enkelt trepack till presentboxar med premiumprodukter. Priserna är satta så att alla kan delta i försäljningen utan att det blir För ekonomiskt betungande.
“Försäljningen bygger på lagarbete. Minimumordern på 9 000 kronor är medvetet vald för att hela gruppen ska delta. Man vinner som lag, förlorar som lag och säljer som lag. Den principen skapar engagemang.”

Pasta Point växer vidare i Sverige
När verksamheten skulle starta slog pandemin till. Beställningar uteblev och företaget fick skjuta till egna pengar för att överleva. Elisabeth beskriver perioden som tuff men även lärorik. Hon arbetade efter principen: Learning by doing.
“När restriktionerna lättade, kom kunderna tillbaka. Flera lag har sedan dess sålt våra produkter fyra eller fem omgångar nu, vilket jag ser som ett bevis på att konceptet fungerar. Om vi hade sålt ljus så hade kunderna förmodligen fortfarande haft dem kvar hemma. Pasta används ofta i matlagningen och är alltid ett uppskattat inslag i våra kök.”
Idag erbjuder företaget både en katalog och webbshop, men katalogen är fortfarande central. Många vill fortfarande kunna bläddra i en fysisk katalog, och Elisabeth ser gemenskapen som en del av företagets själ.
Kvalitet, service och långsiktig tillväxt
Företaget har vuxit organiskt i Sverige. Kundbasen ökar ständigt och många lag återkommer. Elisabeth menar att framgång handlar om kontinuitet, disciplin och tålamod. Hon säger att man måste tycka om själva arbetet, inte bara resultatet.
“Service är en annan grund. Vi har kundservicen igång även på helgerna, mellan nio och femton, för att stötta föreningar som ofta arbetar ideellt. Det är en av anledningarna till att kunderna återkommer år efter år,” fortsätter hon.
Framtidsplaner för Pasta Point
Familjeföretaget fortsätter framåt, fortsätter att handplocka produkter från utvalda leverantörer och slipar vidare på konceptet. Elisabeth önskar att nå ut till en bredare publik, så att fler lag och skolor ska kunna tjäna pengar till sina resor. Det är en bra ersättning per såld produkt och det finns något i katalogen som passar de flesta kunderna. Det måste inte heller kosta flera hundra kronor att stötta laget eller klassens försäljning.
