192052 L1
192052 L3
192052 L2
192052 L1
192052 L3
192052 L2

Peter Jonsson och Livrustning AB - med hjärtat mot framtiden!

Vad gör att ett företag idag får nöjda kunder? Vad är det som utmärker ett utbildningsföretag som kommer på plats nummer 1 när kursdeltagarna själva får lämna omdömen efter den utbildning de gått? Med de frågorna i fokus ger vi oss iväg för att träffa Peter Jonsson, vd för företaget Livrustning AB.

Livrustning AB är ett HLR-företag baserat i Stockholm, som har de nöjdaste kursdeltagare enligt Sveriges största oberoende rekommendationssajt. Reco.se. där vi jämför med de som har flest kursomdömen inom HLR och Första Hjälpen. Tilläggas skall att Livrustning inte bara utbildar företag och privatpersoner runtom i Sverige, utan också säljer hjärtstartare, där de nu märker ett markant uppsving i efterfrågan.


PETER MÖTER OSS med ett leende och ett fast handslag. Han ler och skrattar lätt när jag frågar vad hemligheten är för att få ett så gott rykte som Livrustning har. 

       – Vad är hemligheten? Jag tror inte det finns någon hemlighet eller hemlig kod till hur man får nöjda kunder. Främst är det nog ett gediget arbete från oss på Livrustning, och vår förmåga att möta kunden. Men jag tror några nyckelord är erfarenhet, utbildning och personlighet. Man behöver en gedigen erfarenhet för att kunna upprätta ett förtroende mellan dig och kursdeltagaren. Utbildning är förstås A och O så man vet vad man talar om, och en kontinuerlig uppdatering av nyheter inom den värld du utbildar inom. Sedan kanske man kan kalla personligheten för den hemliga koden, X- faktorn, det är svårt att läsa sig till den, säger Peter och skrattar. 

       Ser man på dessa parametrar för framgång så har Livrustning en synnerligen lyckad sådan. Peter Jonsson studerade till Idrottslärare med inriktning Friskvård, på GIH, Gymnastik- och Idrottshögskolan i Stockholm. Han arbetade därefter med friskvård på en företagshälsovård och kom då i kontakt med hjärt- och lungräddning samt första hjälpen. Han valde att själv bli huvudinstruktör och såg en möjlighet att utveckla kurserna och utbildningarna till att bli mer ”handlingskraftiga”. 


Men personligheten då? X-faktorn? Kan du berätta något om den? Hur jobbar du? 

Peter funderar lite och säger;

        – Jag tror att jag är en duktig pedagog. Som person är lyhördhet för gruppen och en stark känsla för ämnet avgörande. Under mina utbildningar varvar jag viktig information med konkreta övningar, vi iscensätter olika verklighetsbaserade dramatiska situationer för att hålla intresset på topp – inte så sällan plockar jag exempel från det specifika företag jag är på. Man ska känna att ”det kan faktiskt hända här” eller ”det kan hända oss”.  Det gör att den som lyssnar är på tå och känner att här händer det något, man kan inte sitta och halvsova. När man tar exempel från deltagarens eget liv, då blir det intressant tror jag, och då vågar man ställa frågor också. Sedan kan jag inte låta bli att skoja lite, man måste ju få ha roligt också! Med 25 års erfarenhet av HLR känner jag att jag kan göra det utan att förta vikten av ämnet. Dessutom tycker jag verkligen att ämnet är viktigt. Livsviktigt till och med och det tror jag märks på mina kurser.


Vilka förändringar har skett inom HLR under den tid du arbetat med ämnet?

       – En hel del, svarar Peter, och jag kan nämna några intressanta förändringar: 

       – För det första: Hur man livräddar. Tidigare lår fokus på HUR man ska göra. Det var då ett fåtal livräddare ute i samhället som gjorde helt rätt. Nu ligger fokus på ATT man ska göra något. Det är bättre att många gör något än att några få gör helt rätt när det gäller livräddning. Jag vill att mina kursdeltagare ska lämna min kurs med känslan av ATT det är viktigare att ingripa än att inte göra något alls. Men naturligtvis är det bästa att så många som möjligt kan ge den optimala Första Hjälpen, och det är därför att det är så roligt att så många kommer på våra utbildningar.

       – För det andra: Den ökande hjärtstartarmarknaden absolut. När hjärtstartaren kom ut på den privata marknaden i början av 2000-talet sade en kollega till mig att ”den här kommer bli lika vanlig som en brandsläckare” i svenska hem, företag och offentliga rum. Nu är det nästan så på företag och offentliga platser. Under de senaste åren har många bostadsrättsföreningar satt upp hjärtstartare i sina fastigheter och det är en trend som stadigt ökar. Om hjärtstartaren kan användas inom tre minuter, det vill säga, den finns hemma, i grannskapet eller i båten, så kommer de flesta att överleva ett hjärtstopp. Det är nog den vetskapen som gör att många privatpersoner nu börjar utrusta sina hem med hjärtstartare.

       – För det tredje; SMS-livräddare. Det är en strålande idé att först utbilda sig i HLR och sedan anmäla sig för att bli SMS-livräddare (se faktarutan nedan).

       Peter berättar vidare att han alltid har tagit sin hälsa för given då han lever ett aktivt och hälsosamt liv. Men detta förändrades sommaren 2018. Då drabbades han av en stroke som slog till med full kraft. Det senaste halvåret har han sakta men säkert arbetat sig tillbaka till sitt gamla jag, och idag är han glädjande nog helt återställd.

       – Den här händelsen har startat en hel del tankar inom mig ”varför drabbade detta just mig- och vad är god hälsa egentligen?” Ur dessa tankar föddes en idé som kommer att bli verklighet nu under våren 2019: Folhälsobutiken.se som sätter hälsan i fokus och vänder sig till privatpersoner. Där kommer man att hitta bra utrustning och tjänster för ett hälsosamt liv. Produkter som till exempel aktivitetsband och hjärtstartare till hemmet som håller högsta kvalitet, och där man vid inköp dessutom som privatperson har möjlighet att anmäla sig till kurser och utbildningar samt lyssna på inspirationsföreläsningar om hälsa! 


Vad har företaget för mål för framtiden? Visioner?

       – Företagets vision för 2019 och framtiden är att börja verka i övriga Europa, främst då Skandinavien och Spanien där många svenskar och andra nordbor tillbringar stora delar av vinterhalvåret. Vi har redan börjat anlitas i till exempel Spanien och märker en ökad efterfrågan också där. Dessutom utökar vi vår verksamhet, som jag berättade, med att erbjuda hälsoutrustning och utbildning för privatpersoner via hemsidan folkhälsobutiken.se.

Peter avslutar intervjun med att säga: 

       – Jag är tacksam över att få jobba med ett så angeläget ämne som människors hälsa. När marknaden och kursdeltagarna dessutom svarar upp mot min övertygelse i detta känns det verkligen helt rätt! 


Faktaruta om SMS-livräddare

Idag kan den som är utbildad inom hjärt- och lungräddning, första hjälpen samt hjärtstartaren bidra med sin kunskap i ett större perspektiv. SMSlivräddare är ett system som genom larmcentralen (112), via en app, larmar frivilliga livräddare till ett misstänkt hjärtstopp. En funktion som har räddat flera liv i Sverige. Larmcentralen hittar dig och larmar om ett akutfall finns i din närhet. Du blir ombedd att hitta en hjärtstartare, om en sådan finns i närheten, samt ta dig till platsen där personen med hjärtstopp befinner sig. Du får direkt tillgång till karta och vägbeskrivning.  För den eller de som har en hjärtstartare är det därför viktigt att få den registrerad i ett hjärtstartarregister. SMSlivräddare startade i Stockholms län och håller nu på att sprida sig till andra delar av landet.

2019-03-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies