Genom att nå ut på rätt sätt på marknaden kan man också hitta fler kunder och öka sin lönsamhet. Hemstad är ett nytt företag som hjälper tillverkare av material och färdiga produkter att nå ut på den internationella marknaden.
– När coronakrisen har lagt sig så kommer företag att leta sig utanför landets gränser för att finna nya kunder och för att kompensera de förluster de gjort under krisen, säger Hamid som är delägare i Hemstad.
Hemstads mål är att minimera svenska företags förluster som de eventuellt dragit på sig under coronakrisen och hjälpa dem att maximera deras inkomster i den framtid som väntar när krisen lagt sig.
Hamid Azarak är utbildad civilingenjör och har över 20 års erfarenhet av den internationella byggsektorn och även av IT-industrin och den internationella handeln. Kombinationen av hans kunskaper och erfarenheter ledde till starten av Hemstad.
– Jag har alltid sett att det funnits utvecklingspotential i olika led inom industrin. Det har funnits brister som har gjort att byggindustrin har halkat efter i digitaliseringen.
Hemstad hjälper alla sorters företag, både stora som små inom bygg och inredning, oavsett om det är en möbeltillverkare eller ett företag som tillverkar betongprodukter.
Företaget började med att ta sig in på marknaden i Dubai, där det fanns en enorm potential.
– Det finns en otroligt stor marknad för byggnadsmaterial och konstruktion i Dubai, så därför började vi just där.
Idag har de partners i flera länder som till exempel Turkiet och Canada och nu riktar de in sig på svenska företag, där de ser en stor potential.
– Svenska företag håller otroligt hög kvalitet på sina varor och tjänster och därför kan de också slå sig in på den internationella marknaden. I de flesta fall handlar det om att hitta rätt partners och få in en fot på marknaden och det är just det vi hjälper företagen med, säger Hamid.
Som kund hos Hemstad får de exponering både lokalt och internationellt, via mässor och andra event.
– Här får företagen exponering och hjälp med säljrelaterade ärenden till en väldigt låg kostnad i jämförelse med vad de skulle betala för liknande tjänster hos andra agenter.
Vi ger våra partners ett års exponering och anlitar säljare inom rätt bransch och marknad till en kostnad som i vanliga fall skulle räcka till cirka 5 dagars exponering, menar Hamid.
Företaget erbjuder också sina kunder en digitaliserad överblick, om hur, var och när deras varor skickas, levereras och tas emot av slutkunden.
– Vi är ingen mellanhand, utan erbjuder enbart en klar och mycket lättöverskådlig överblick, där företagen och slutkunden kan ha en väldigt okomplicerad affär, avslutar Hamid.