Kvik Kungens kurva är i dagsläget en av landets största Kvik-butiker. Under 2016 kommer man dessutom öppna en filial i centrala Stockholm.
– Det går bra för koncernen nu och jag tror att det är för att vi erbjuder moderiktiga kök till ett bra pris. Vi är ett volymföretag med ett fokuserat sortiment som uppdateras varje år. Medan andra aktörer har hundratals köksmodeller håller vi oss till cirka 20 högaktuella. Sortimentet gör att vi kan vara effektivare i både pris och leverans, förklarar Mathias Lobendahl.
Filosofin för Kvik, som har ett omfattande upptagningsområde långt utanför Stockholm, är att alla ska kunna ha råd med ett häftigt kök.
– Det är en slogan som säger mycket, säger Mathias Lobendahl.
Sedan han tog över som ägare har man lagt mycket krut på att identifiera och öppna upp flaskhalsar i verksamheten som tidigare fanns.
– För oss handlar det om att ha ett flöde från att kunden kommer in till oss fram till köket levereras till dem.
Idag byter folk kök ofta, bland annat i samband med att man vill ha en personlig touch på köket i sitt nya hem. Det vanliga är att kunderna tar beslut med hjärtat. Men det finns en hel del att tänka på när man har bestämt sig för att köpa nytt kök.
Att se över leveranstiderna är en bra idé, för att gå och vänta på ett kök är inte kul. Kvik Kungens kurva kan leverera ett komplett kök med bänkskivor inom tre veckor, och man utför även köksinstallationer i egen regi.
– Hos oss börjar kundens resa med ett besök i vår butik, som sedan leder till en kostnadsfri köksplanering på ungefär två timmar. Då bygger vi köket i vårt 3D-program tillsammans med kunden som senare får ett prisförslag, säger Mathias Lobendahl som anser att köksbygge är en konstform.