194008 ÖNA1

Rätt väg till arbetstillstånd

Juridiken kring arbetstillstånd och förlängning av arbetstillstånd kan vara snårig. Fel förfarande kan få stora konsekvenser och det är ofta svårt att ”göra om och göra rätt”. Det är därför viktigt att göra rätt – från början.

Öst Nori Advokatbyrå AB är en humanjuridisk advokatbyrå inriktad på uppehålls- och arbetstillstånd, familjerätt och brottmål. Byrån grundades av advokat Linn Öst Norí och kontoret är beläget i Solna Centrum. 


        – Arbetsgivare och arbetstagare söker sig till oss när de ska ansöka om arbetstillstånd, förlängt arbetstillstånd eller om de stöter på komplikationer under de här processerna, säger Linn. 

Det är flera krav som behöver uppfyllas. Exempelvis ska arbetsvillkoren vara på samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är gängse inom respektive yrke och bransch. Här ingår också villkor gällande bland annat försäkringar och företagets ekonomiska situation. Många gånger när det rör till sig är det för att arbetsgivare inte tänkt på vissa saker, menar Linn. Det betyder inte att det är en dålig arbetsgivare som gjort fel med uppsåt utan det kan vara detaljer som missas, som egentligen hade varit enkla att åtgärda. Byrån kontaktas för antingen rådgivning eller som juridiskt ombud genom hela anställnings- och ansökningsprocessen. 


        – Svenska arbetsgivare har inte alltid koll på vilka regler som gäller. Många arbetsgivare vill förlänga arbetstillståndet för sina arbetstagare och då stöter man på problem för att man inte uppfyllt kraven tidigare i anställningen. Det kan betyda att företaget förlorar kompetens och arbetstagaren blir av med sin anställning. Det är klokt att skaffa sig koll från början, säger Linn. Ett rådgivande scenario går ofta till så att arbetsgivaren kontaktar oss och säger att de önskar anställa en person. De berättar hur de tänkt och frågar om de gör rätt. Då kan vi gå in för att bekräfta samt rådge. 


ön



Oavsett om det är arbetsgivare eller arbetstagare som är klient står byrån alltid i kontakt med båda parter. Linn förklarar även att det ligger ett ansvar hos båda parter, samt att byråns roll blir lite av en spindel i nätet. 

Handläggningstiderna blir ofta ganska långa när frågetecken ska rätas ut, vilket drabbar såväl företag som arbetstagare.


        – I den bästa av världar skulle förstås både arbetsgivare och arbetstagare komma till oss med dessa frågor proaktivt, i det initiala skedet, och ta hjälp innan problem uppkommer. Jag har arbetat med dessa frågor sedan jag började som advokat och har mycket bra erfarenhet av den här typen av juridik. 

Det personliga mötet ser advokatbyrån som viktigt för ett framgångsrikt samarbete. 


        – Vi arbetar mycket med det personliga mötet. Klienter som vänder sig till oss ska känna sig trygga. Det är A och O för oss och det gäller såväl privatpersoner som företag. 

2019-07-02
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies