Dela artikel 3 min lästid

Räddade verksamheten – började med matkasse

– När pandemin kom behövde Nygårds Värdshus & Restaurang Skänkstugan ställa om och tänka nytt för att inte gå under. ”Om gästerna inte kan komma till oss får vi ta maten till dem” resonerade de. Sex dagar efter de fått idén med matkasse hade de sålt 2 200 portioner!


Pandemin har satt sina spår inom många branscher, inte minst inom besöksnäringen, varifrån det försvunnit en stor del arbetskraft.


– Idag är hungern efter att umgås, träffas och äta större än någonsin, men det är svårt att upprätthålla en bra service då branschen lider av personalbrist, säger Kenneth Kovanen. 


Nygårds Värdshus & Restaurang Skänkstugan ligger vackert belägen i pittoreska Täby Kyrkby. Hit vänder sig nykära som vill fira bröllop i Täby eller avnjuta ett gott julbord i goda vänners lag. Jag sätter mig bekvämt ner med en kopp kaffe serverad av krögaren Kenneth Kovanen, som driver verksamheten tillsammans med tidigare frun Mia Aterbom Kovanen. Efter en kort ordväxling är det tydligt att Kenneth, som också är förtroendevald i bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita, har en stor passion för matlagning i kombination med ett omfattande intresse för restaurangbranschen och dess nya utmaningar. När pandemin bröt ut blev flera branscher hårt drabbade, framför allt besöksnäringen. För Kenneth var det som att allt som han kunnat ta för givet under fjorton år som krögare plötsligt försvann. 


– Allt som var självklart för mig och gästerna var borta över en natt. Presskonferenserna gjorde oss inte mycket klokare och när vi väl blev informerade skulle förändringen ske inom 48 timmar. Det var förstås helt ohållbart att vara näringsidkare samtidigt som vi skulle försöka se till så att kollegor fick behålla sina jobb. 

Kenneth anser att politiken som framfördes i tv, utlovade stöd och åtgärder som, med facit i hand, inte har hållits.


– Man påtalade högt och ljudligt att ingen företagare skulle behöva gå under. Vilket vi alla vet inte har varit fallet. Vi har otaliga medlemmar som har gått under på grund av att de inte fick den hjälp som de behövde. Jag och Mia har en lång och bred erfarenhet som vi har byggt upp under femton yrkesverksamma år tillsammans. Det blev vår räddning, berättar Kenneth. 




En god likviditet och lång erfarenhet fick dem att agera blixtsnabbt. 


– Vi fick ställa om och tänka nytt. ”Om gästerna inte kan komma till oss, får vi ta maten till dem,” resonerade vi. Eftersom vi ställde om verksamheten snabbt, kunde vi rädda både vår personal och verksamheten. Det tog oss sex dagar från idé med matkasse till att vi sålde 2 200 portioner till påsken 2020!


Vill ha fler ungdomar till branschen 

Kenneth berättar att ett problem som funnits en längre tid nu har blivit ännu större i pandemins spår. 


– I och med pandemin har otroligt många ungdomar valt bort restaurangbranschen till förmån för andra branscher. Vi har en personalsituation i besöksnäringen i Sverige,där vi har 50 000 arbetstillfällen samtidigt som det är alldeles för många som är inskrivna på arbetsförmedlingen inom vår bransch. Arbetsförmedlingen kan inte matcha jobben, vilket skapar en stor frustration för oss inom Visita.


När verksamheter har öppnat upp efter nedstängningarna, finns en stor köpkraft men en liten arbetskraft. Ekvationen går inte ihop. Kenneth vill se en förändring och hoppas nu att ungdomarna på nytt söker sig tillbaka till branschen.


– Det är ju en fantastisk bransch med flera möjligheter, inte minst en livsstil som skapar möjligheten att få uppleva världens alla hörn. Det här behöver ungdomar förstå, likväl som deras föräldrar. Vi märker att föräldrar ibland bromsar sina barns intresse för att de har en felaktig bild av besöksnäringen. Det är mycket synd, avslutar Kenneth.


2022-08-05