Dela artikel

Radions framtid är digital

På norska Sahaga är svaret om radions överlevnad självklar, här är det digitalradio som gäller i framtiden. Företaget fungerar som distributör till flera stora elektronikkedjor inom radioteknikens allra senaste modeller.

Det klassiska FM-nätet är fullt och länder runt om i världen har därmed börjat söka efter alternativa lösningar för att säkerställa radions framtid, som fortfarande betraktas vara en av våra viktigaste mediekanaler. Många länder har valt att göra satsningar på en digital version av sitt radionät, den så kallade dab-radion. Hos det norska företaget Sahaga har konceptet funnits sedan länge och där betraktas det som radions framtid.

Företaget startades av den tidigare NRK-programledaren HC Andersen, som efter många års programledarskap valde att dra sig tillbaka för att satsa på eget företag, vilket skedde ungefär i samma veva som han fick barn tillsammans med sin fru.
   – Jag tycker väldigt mycket om radio och att den ska få en lång framtid, det vill säga en digital sådan, säger han.
Sahaga har i dag flera olika produktmodeller i varierande prisklasser från flera olika tillverkare. En storsäljare är modellen POP som finns i flera olika färger, eller den något dyrare modellen, Revo Superconnect, som förutom FM-radio och dab-radio även ger lyssnaren tillgång till internetradio, streamingtjänster som Spotify och flera andra funktioner.

HC Andersen säger att fördelarna med en digitalisering av radion är många jämfört med det nuvarande FM-nätet. FM-kanaler har en tendens att smitta av sig på andra frekvenser, något som inte händer med en digitalradio. Dessutom finns det plats för fler kanaler på det digitala nätet. För lyssnarna finns det också klara fördelar. Digitalradion ger bättre ljud och information om vilken låt eller vilket program det är som du lyssnar på. HC Andersen säger att framtidens radioapparater även kommer att vara utrustade med olika typer av färgskärmar där du till exempel kan delta i omröstningar eller liknande.

Den norska regeringen har beslutat att stänga FM-nätet redan år 2017, medan samma sak förväntas ske i Sverige först år 2022, men oavsett om det blir en stängning eller inte tycker HC Andersen att det är dags att införa ny teknik.
   – Det här är förberedelser för radions överlevnad, säger Sahaga-grundaren.
Med sin långa erfarenhet har han dessutom en tydlig plan för att även fortsättningsvis tillhöra de marknadsledande företagen i branschen.
   – Vi erbjuder tilltalande, högkvalitativa och användarvänliga lösningar, som är anpassade för den skandinaviska marknaden och ger många fler kanaler, avslutar HC Andersen.

2015-06-08