Dela artikel

Rätt konsult på rätt plats

Hos konsultbolaget Devster ligger fokus på systemutveckling och systemintegration. Här har alla en universitetsbakgrund samt många års teknisk erfarenhet från branschen. ”När man arbetat så länge som konsulter som vi gjort så har man en bra bild av hur ett konsultföretag ska drivas och vilka tjänster man ska erbjuda”, säger Magnus Brodin, företagets vd.

Medarbetarna kallar Devster för ”ett konsultbolag i världsklass”, vilket känns passande då deras tjänsteutbud består av kvalitetslösningar inom systemintegration, systemutveckling, systemarkitektur och projektledning, med en kundkrets främst i Stockholmsområdet. 


– En konsult från oss har alltid den kompetens och det driv som krävs för att göra en förändring till det bättre. Det är något som vi lägger mycket vikt vid, säger Magnus Brodin.


Devsters absolut viktigaste komponent är de kunniga medarbetarna, och för att behålla dem skapar man en så bra arbetsplats som möjligt. 


– Det ska kännas bra att gå till arbetet på morgonen, man ska känna att man utvecklas och har kul tillsammans med sina kollegor och på sitt uppdrag, säger Magnus vidare.


De fyra grundarna, alla med ”tunga tekniska bakgrunder”, är förutom Magnus Brodin även Marcus Davidsson, Mikael Schulz och Olof Gustafsson. Alla arbetar själva som konsulter samtidigt som de driver Devster. 


– De som säljer bäst är de som känner till branschen. Kunskap om produkten är ledord vi arbetar efter. En erfaren, tekniskt kompetent person kan göra ett helt annat jobb på säljfronten än vad en renodlad säljare kan. Vi fyra kommer att sköta detta under en lång tid framöver då det tillför företaget mycket och ger kunderna vad de verkligen behöver, säger Magnus Brodin. 


Hittills verkar metoden fungera bra. Bolaget har vuxit stabilt sedan dag ett och kunderna uppskattar den tekniska trovärdigheten och stabiliteten. 


– Vi ska i alla lägen vara trovärdiga från sälj till slutresultat. Det är viktigt att vi förstår kundens krav för att kunna leverera en bra lösning och vi ska även kunna visa kunden en lösning om de inte vet vad de vill ha, förklarar Magnus Brodin.

2016-01-27