Dela artikel

Rätt studiemiljö ger självkänsla och studiero

På Novalisgymnasiet utgår man från Waldorfpedagogik och har valt att satsa på undervisning i små grupper – och ibland helt individuellt. Det är elevens villkor som styr, en förutsättning när man arbetar med ungdomar som behöver särskilt stöd.

På Novalisgymnasiet, som ligger intill Järna pendeltågsstation, har man insett fördelarna med att varva teoretiska ämnen med estetiskt och praktiskt arbete i skolans olika verkstäder, som bild, skulptur, textil, teater och bakning. Tanken är att tanke, känsla och vilja ska verka i samspel och harmoni. Ytterligare en del i detta är examensdagens skådespel som framförs av eleverna samt den studieresa som varje avgångsklass gör. Nu i fjol gick resan exempelvis till Grekland.

Skolan tar emot elever från hela landet och samarbetar med olika boenden och elevhem i Järna.
   – På det viset blir hela landet intressant för oss, säger skolans rektor Samuli Patjas.

Här blir varje elev sedd på individnivå och får en skräddarsydd utbildning som komponeras utifrån önskemål. På så vis ges bästa möjliga förutsättningar för eleven att utvecklas och nå sina mål.

Ytterligare ett sätt att alltid ha en miljö och ett upplägg som passar eleverna är den elevvårdskonferens som äger rum en gång varannan vecka, liksom en välfungerande skolhälsovård. Här finns både skolläkare och sköterska, men även massör och eurytmist, allt för att kunna bemöta eleverna så bra som möjligt.

Här går elever som ofta har fallit mellan stolarna under grundskoletiden och därmed saknar betyg.
   – När de märker att detta är deras skola, att de får vara delaktiga och äger skolan känslomässigt brukar det bli bättre, säger Samuli Patjas.

   – Och skapar man en miljö för deras kunskapande finns det en väldig studiekapacitet, säger Erik, som undervisar de elever som av olika anledningar behöver individuella studier.

Han betonar vikten av tid, för det är ingen raksträcka till varken förtroende eller kunskaper.
   – Studierna får ta den tid de tar, de ska leda till ett livslångt lärande!

De lärare som arbetar här har varit här länge. Personalomsättningen är låg, något som givetvis bidrar till en trygghet för eleverna. Att arbeta för att stärka elevernas självkänsla och att göra dem redo för vidare studier eller arbete är något som sitter i ryggmärgen.

Lärarskapet kombineras med ett mentorskap som gör att eleverna får bästa möjliga hjälp att nå sina mål, oavsett om det handlar om att läsa vidare eller att komma ut i arbetslivet.

2015-10-21