192016 BR1
192016 BR3
192016 RB_ny1
192016 BR1
192016 BR3
192016 RB_ny1

Roten till något bättre

Sofo-borna har varmt välkomnat en ny matglad och schysst matbutik. Likt föregångaren spinner de vidare på en egen stark identitet. En butik som vill verka för det klimatsmarta och inspirera till en hållbarare matvärld med mänskliga möten - ROT Butik & Kök.

       – Vi vill vara stora på det småskaliga och personliga, säger Anne Eriklin som äger butiken tillsammans med maken Pär. 

       ROT är både en butik och ett kök. Eller snarare flera kök eftersom det i butikens källare även finns en flitigt använd lokal för matlagningsevent. 

       – Vi brinner för att arbeta med säsongens råvaror, laga riktig mat från grunden och sälja varor som vi köpt in med hjärtat. 

       Anne och Pär träffades under sina respektive ”Gröna Konsum”-karriärer för cirka 25 år sedan, när Pär gick gesällutbildningen inom kött. I samma veva värvades de till att bygga upp en matbutik på ett helt annat sätt än dåtidens gängse modeller. En butik som då den startade 1996, under namnet Cajsa Warg, gick stick i stäv med marknadens lågprismodeller och satsade på ett utvalt sortiment, hög kvalitet och en shoppingupplevelse för alla sinnen.

       – Jag tyckte det var fantastiskt att kunna få sälja något som jag stod för, berättar Anne. Att slippa sälja kött utan att ha en aning om var det kom ifrån eller hur det producerats. Det här driver mig än idag. Det talas ofta om att det är kundens ansvar att genom sina köp förändra butikernas sortiment. Jag anser att det är vi handlare som bör ta ansvar först för vad vi säljer.


192016 RB_ny2

    

Rötterna sitter djupt. Cajsa Warg har bidragit med sina i Renstiernas gata och lokalen. Kunderna som tog den lilla motvallsbutiken till sitt hjärta stannar troget kvar hos ROT Butik & Kök. En butik som nu möter framtiden. Annes vilja är att göra butiken till en plats för möten och stimulerande samtal om mat.

       – Den mänskliga kontakten är väldigt viktig idag. De stora matkedjorna kan oftast inte ge det nära kvartersmötet. För oss är människan viktig. Vi arbetar med social hållbarhet och strävar efter ett empatiskt ledarskap. Medarbetare som får möjlighet att påverka i en trygg miljö skapar innovation och lönsamhet. Vår devis är att butik ska byggas utav glädje, ler hon. 

       Ytterligare en stark drivkraft är viljan att stötta det svenska jordbruket. 

       – De som producerar vår mat är våra hjältar. Vi vill få deras hantverk att synas i butikens dukning och få bönderna och jorden närmare våra kunders bord. Dessutom har svensk gastronomi en sådan fantastisk potential.

Anne beskriver butikens kunder som medvetna och nyfiket frågvisa:

       – Det är de som utvecklar oss. De frågar och ifrågasätter. Vi älskar det. 

Om vi möts kring maten och samtalar med varandra, får vi både en social förändring och en klimatsmart förändring.

2019-02-12
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies