S-Blommor har sedan 1976 levererat blommor till dagligvaruhandeln. I dag ingår företaget i samma koncern som Blomsterlandet och tillsammans utgör de Sveriges största blomsterföretag.
– Vi arbetar enligt mottot att vi ska vara bäst på blommor i dagligvaruhandeln, säger Jenny Stahl, försäljningschef med ansvar för den nationella verksamheten.
S-Blommor levererar i dag snittblommor, krukväxter och tillbehör till 250 svenska livsmedelsbutiker – från Ystad i söder till Boden i norr. Enligt Jenny har företaget totalt 70 anställda fördelade på 15 lokalkontor, samt ett kundregister som består av alltifrån små matvarubutiker till marknadens största livsmedelskedjor.
Affärsidén kan sammanfattas med att man erbjuder sina kunder ett helhetskoncept med totalansvar för butikernas blomsteravdelningar. S-Blommor levererar blommorna, tillhandahåller och monterar inredning, ansvarar för skyltning och skötselråd samt sköter om blommorna och ser till att avdelningen alltid är fylld av fräscha och inspirerande krukväxter och snittblommor. Det enda butiken behöver göra är att ta betalt för blommorna.
– I vårt sortiment av snittblommor, som passar till både vardag och fest, ingår både buketter och blomsterbuntar bestående av endast en sorts blommor, säger Jenny och ger tulpaner, rosor, liljor och eukalyptus som förslag.
Konceptet underlättar för konsumenterna som kan handla mat och fägring vid ett och samma tillfälle. Med hjälp av ett gediget statistiskt underlag som är byggt på 40 års branscherfarenhet vet man på S-Blommor exakt när en viss blomsort kommer att efterfrågas som mest.
– Vår bransch är väldigt säsongsbunden beroende på årstid. Just nu är vi till exempel i slutfasen av en väldigt intensiv och rolig tulpanssäsong, säger Jenny och berättar att företaget hela tiden ligger steget före och kan garantera ett ständigt uppdaterat sortiment genom produktutveckling.
Utöver säsonger påverkas blomsterbranschen av trender och tack vare det nära samarbetet med Blomsterlandet kan S-Blommor alltid erbjuda sina kunder det allra senaste på marknaden.
– Vi säkrar dessutom volymer och kvalitet genom vår inköpsorganisation som servar både Blomsterlandet och S-Blommor. Vi arbetar i nära samverkan med våra kunder eftersom vi vet att dialog är en förutsättning för kundnöjdhet.
Tillsammans med våra handlare skräddarsyr vi blomsteravdelningen efter önskemål och behov, förklarar Jenny.
Hållbarhet och kvalitet är värdeord som präglar S-Blommors hela verksamhet. Man arbetar på många sätt för att butikernas kunder ska få vetskap om hur de ska ta hand om sina blommor på bästa sätt.
– Våra skötselråd finns på vår hemsida, på skyltar i butikerna och man kan även skanna av förpackningarnas QR-kod för att få information om hur man ska göra för att blommorna ska hålla så länge som möjligt, berättar Jenny.
Omsorgen om blommornas hållbarhet ingår som ett led i företagets strikta miljöpolicy. Man arbetar hela tiden för att effektivisera transporter och övrig logistik samt anstränger sig så långt det är möjligt att handla av lokala odlare.
– Eftersom alla blommor inte går att odla i vårt klimat måste vi även handla från internationella producenter. Att välja lokal produktion är dock alltid något vi prioriterar, något som också fler och fler konsumenter efterfrågar, berättar Jenny.
I företagets strävan efter att leverera växter av högsta kvalitet ingår en generös reklamationsrätt. För snittblommor gäller fem och för krukväxter sju dagars returrätt.
– Vi gör allt för att våra kunder ska vara nöjda med oss och våra produkter. Vår inställning är att problem är till för att lösas, försäkrar Jenny.
För att erbjuda det lilla extra ordnar man regelbundet olika sorters evenemang ute i butikerna. Det kan till exempel handla om besökande florister som binder buketter efter kundens önskemål samt ger skötsel- och designråd eller möjlighet för barnen att plantera sin egen blomma.
– Dessa aktiviteter brukar vara oerhört uppskattade och en service som vi gärna vill erbjuda våra kunder, säger Jenny.
S-Blommor letar hela tiden efter nya sätt att utveckla sitt koncept. Livsmedelsbranschen är i ständig utveckling och företaget är noga med att följa utvecklingen.
– Vi är specialister på blommor i dagligvaruhandel och anpassar vår inredning och vårt sortiment efter våra kunders behov och önskemål. Genom att välja ett samarbete med oss får butiken en blomsteravdelning som höjer helhetsintrycket av butiken, säger Jenny och avslutar:
– Vi uppnår maximal försäljning genom en hög fyllnadsgrad, aktiviteter i butik, kundupplevelse och kunskapen om att rätt sortiment levereras efter kunders efterfrågan.