Em_eyedigital_03
3 min lästid

Så här väljer du rätt företagsnamn

Hitta ett namn som signalerar vad ditt företag gör, är lätt att stava, inte är en akronym, och som är ledigt som domännamn. Det är många variabler att tänka på när du ska välja namn på ditt företag. Ett bra namn ökar chanserna för att verksamheten blir framgångsrik.

Namn i sig är mer kraftfulla än vad många tror. Med ett starkt namn ökar du chanserna för att verksamheten blir framgångsrik eftersom det är grunden för vad ditt varumärke ska stå för och symbolisera. Detta har blivit ännu viktigare idag där namnets utformning dessutom kan förstärka din strategi för ökad synlighet online.


I den här artikeln presenterar vi några variabler som är viktiga att tänka på vid namnval. Ju mer du har koll på ju bättre. Det gäller oavsett om du vill göra hela tankearbetet själv eller om du vill ta hjälp av en avancerad namngenerator som den du finner här: https://businessnamegenerator.com/sv/. Till skillnad från andra generatorer som enbart kombinerar slumpmässiga ord för att skapa ett namn, så har den här en algoritm som tolkar och förstår texten du knappar in.


Vad är viktigt att tänka på vid namnval?

Det är viktigt att satsa på kärnfulla namn som är enkla att uttala. Enkla namn är också lättare att komma ihåg. Samtidigt är det viktigt att det sticker ut. Det är också mycket bra om namnet ger en direkt association till vad företaget gör för kunden. Här är ett exempel på ett företagsnamn som gör det sistnämnda: https://www.enterprisemagazine.se/.

Undvik således krångliga namn som är svåra att stava till och/eller är långa. Använd därför bara ett eller två ord, och bara i undantagsfall tre ord. Ett namn som Bengtzons Alltiallo för ett företag som hjälper till med byggstöd är således dåligt. Eftersom det inte säger något om vad det är man gör, finns där inga viktiga nyckelord i namnet som kan användas i det domännamn företaget också behöver.





Undvik namn som kan vara begränsande 

Även om namnet måste ha anknytning till din verksamhet får det inte vara för begränsande. I synnerhet om du siktar på att expandera. Ett av de mest använda exemplen för att lyfta den här poängen är Amazon. Tänk om Jeff Bezos döpt företag till Online Books istället för Amazon? Även om det var kärnverksamheten första dagen, så var hans vision större än så.


Det här med att sätta ihop ord

För att förtydliga vad företaget står för eller gör kan det vara bra att sätta ihop två ord till ett. TripAdvisor använder sig av den modellen. 


Var försiktig med ditt eget namn

Undvik att använda ditt eget namn som företagsnamn. Det finns situationer då detta kan fungera bra. Men om du vill sälja företaget i framtiden kan detta vara handikappande.


Är företagsnamnet ledigt?

Det är lätt att glömma bort att det kan finns ett annat företag på marknaden som redan har namnet. Gör därför en research för att ta reda på om det är ledigt. Ledigt kan det vara på olika sätt. Det kan vara registrerat på Bolagverket och/eller så äger någon namnet i dess domänversion.

2022-02-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies