Skyltning komplettera din digitala marknadsfo¨ring
5 min lästid

Så kan traditionell skyltning komplettera din digitala marknadsföring

Vi går mer och mer mot digital marknadsföring vilket innebär att både kunden och marknadsföringen flyttat sig från de traditionella medierna till mer digitala metoder. Nu ligger mycket fokus på att marknadsföra företag på sociala medier, sökmotorer och större hemsidor. Men för att du som företagare kan uppnå en så bra exponering som möjligt bör den digitala marknadsföringen inte vara det enda du satsar på. 


Att etablera ett nytt företag idag är hyfsat enkelt, det svåra är istället att sticka ut från mängden. För om du som företagare endast satsar på digital marknadsföring finns risken att du inte syns tillräckligt och syns du inte, finns du inte. Därför är det minst lika viktigt att du som företagare satsar på traditionell skyltning för att uppnå en så bra exponering som möjligt. 


Fördelar med att använda skyltning som exponering

Skyltning är en bred kategori med mängder av möjlighet att exponera ditt företag på. Största fördelen med att använda sig av skyltning är att du kan placera skylten precis vart du vill. Självklart kan du behöva tillstånd att placera en skylt på vissa platser men du begränsas inte till en och samma yta som du gör vid exempelvis annonsering på Google. På Google måste även någon söka på rätt sak för att ditt företag ska synas. Om du har en ovanlig produkt som många inte vet om kan det vara svårt att marknadsföra sig online. Om du istället väljer att använda dig av traditionell skyltning kan du exempelvis sätta upp ditt budskap på stortavlor i ett antal större städer. Detta öppnar upp för en bredare målgrupp då flera olika typer av kunder kan passera ditt budskap dagligen. 


Skulle du i stället placera ut ditt budskap på en yta som du själv äger eller inte behöver betala någon avgift för kan du enkelt sprida ditt budskap i flera månader utan att det kostar dig något. Det du får betala för är själva produktionen av skylten samt monteringen. En annons på webben kan kosta varje gång någon ser din annons eller klickar på den. Här kan det bli en hel del klickningar som aldrig leder till något. Till skillnad från en skylt så kommer det passera förbi en hel del personer som inte kommer vara intresserade men det kommer då inte kosta dig något. På så sätt kan den traditionella skyltningen bli en mycket mer kostnadseffektiv lösning av exponering än marknadsföring på webben. 


Välj rätt typ av skyltning för maxad exponering

Som företagare är det viktigt att se över vilken målgrupp och målsättningar man har. Det är efter detta kan du börja fokusera på att marknadsföra ditt företag. Om du marknadsför ditt företag utan någon grund till vad du vill uppnå riskerar du att lägga ut en hel del pengar på exponering som inte ger dig något tillbaka. Därför ska du ha en ordentlig grund till vad du vill att företaget ska förmedla så att budskapet sedan kommer fram till rätt målgrupp. 


Som vi tidigare berättat är skyltar en mycket bred kategori med många olika lösningar som passar till olika typer av användningsområde. Här nedan presenterar vi några exempel på skyltning som företag kan använda sig av för att öka sin exponering. 


Skyltning för butik och kontor

Att exponera lokalen man befinner sig i är mycket viktigt. Annars minskar du chanserna markant att kunden faktiskt hittar till dig. Det är minst lika viktigt att du exponerar din kontorslokal som butikslokal. Här kan du använda dig av fönsterdekaler för att tydligt visa att ni sitter i lokalen men samtidigt för att göra insynen mindre. Använd reklamflaggor för att ännu tydligare visa vart ni befinner er. Med en reklamflagga har kunden möjlighet att se vart ni befinner er på flera 100 meters håll. Om du sedan vill att företagets logga ska synas tydligt på fasaden kan en ljusskylt ge det lilla extra till exponeringen då den syns både på dag- och kvällstid. 


Skyltning för fastighet och byggföretag

För företag inom fastighet- och byggbranschen kan exponeringen vara lite annorlunda. Här vill man ofta se till att marknadsföra ett projekt samtidigt som företaget får exponering. Det absolut bästa exponering får du av riktigt stora skyltar som fasadvepor, staketbanderoller och skyltställningar. Med storformatsprodukter som dessa skapar du en wow-känsla och förhoppningsvis något som många kommer prata om. Ett av det bästa sättet att sprida budskap och information är just från mun till mun. Detta sprider sig både fort, det är gratis och utan något större jobb från din sida. 


Skyltning för café och restaurang

Exponering för restaurang eller café kan vara livsavgörande då verksamheten kommer ha svårt att gå runt om ingen kommer dit och äter. Här är det extra viktigt att du verkligen ser över din exponering och att ditt företag syns ordentligt utåt. Här bör man använda sig av en ordentlig fasadskylt som gärna är upplyst så att loggan tydligt syns hela dygnet. Om restaurangen exempelvis har tillgång till en uteservering kan du använda dig av företagsparasoller med restaurangens logotyp och staketbanderoller för att snyggt rama in uteplatsen. För att locka gäster i ett tidigt skede kan du sätta upp affischer eller gatupratare i området som visar ert budskap och även ett riktmärke om vart ni finns. Toppa detta med ett par företagsflaggor så har du nått den ultimata exponeringen. 


Vi hjälper er att öka exponeringen

Det kan ibland vara svårt att veta vad som kommer funka bäst för just ditt företag. Vi på Expofy har 10 års erfarenhet av att maximera just företags exponering. Därför vet vi vad som fungerar och vad som kommer ge bäst resultat. Vi finns tillgängliga för alla typer av företag och gäller både den lilla hårfrisörskan till det stora fastighetsbolaget. 


Skulle du behöva hjälp med att producera en idé som kanske inte finns som färdig produkt så tveka inte att höra av dig. Vi samarbetar med ett flertal stora företag och allt från grafiska formgivare, fotografer, montörer och installatörer. Vi ser till att vägleda er till ert unika och originella projekt så att det blir verklighet. Expofy förverkligar din idé!

2021-11-18
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies