Salongen som ger kunderna tid
Hos Salong Tid, i hörnet Linnégatan och Grevgatan i Stockholm, får varje kund gott om det som namnet avslöjar – tid. Här tar frisörerna med sitt breda kunnande in flera aspekter innan de tillsammans med kunden beslutar hur klippningen ska utföras.
Jeanette Andersson, Ida Eriksson Kiviniemi och Demet Orhan arbetade alla tidigare på en större salong, men kände att det inte var rätt för dem. Resultatet blev att de tre gick samman och köpte Salong Tid på Östermalm. I dag har salongen fyra frisörer utöver de tre delägarna, och salongen har verkligen satt en egen prägel på frisöryrket.
Även om frisörerna bara hyr stolar på salongen ställer Jeannette, Ida och Demet krav på att nya frisörer ska utbilda sig för att kunna erbjuda kunderna ett så stort kunnande som möjligt.
– Vi har krav och det tycker jag att även andra salonger ska ställa på sina hyrstolar, säger Ida Eriksson Kiviniemi.
Salong Tid har dessutom ett genomgående tänk och arbetar därför bara med ett enda märke – Redken.
– Det var färgen som avgjorde det valet, men vi kände att de också hade mycket andra produkter. Det är fokus på vård vilket är väldigt bra. Vi har även många killar som kommer hit och då behöver vi mycket vax och liknande produkter, säger Jeanette Andersson.
Sedan trion tog över Salong Tid har verksamheten gått spikrakt uppåt. Kunderna strömmar till, vilket bland annat beror på den tid frisörerna på salongen lägger ned på varje kund.
– Man ska förvänta sig att frisören ska göra en rejäl konsultation med dig. Det är därför vi har en timme på varje kund. Man vill höra vad de har för vardag, om de tränar mycket, jobbar mycket, och om de lägger ner mycket tid på sitt hår. Allt är viktigt för att jag som frisör ska kunna ge kunden tips och förslag på en klippning, säger Ida Eriksson Kiviniemi.
– Det är en tuff bransch och du måste göra ditt jobb bra!
2014-09-12
Dela artikel