21 år och butikschef
Denis Manasiev Vukotic driver Teknikmagasinet mot nya framgångar!
Det finns en mängd olika sätt att göra sig sedd på nätet. Vissa är mer effektiva än andra, och olika marknadsföringsmetoder passar olika sammanhang. Beroende på din målgrupp kan du nå ut genom till exempel sociala medier, e-post, bloggande, annonser och intressant content direkt på hemsidan.
Digitala marknadsföringsbyrån I Am Content märker ett stort sug bland företag som vill ha hjälp med att synas via internet. I Am Content är bland annat expert inom sökmotoroptimering, SEO, som är en byggsten i framgångsrik digital marknadsföring. Här ger byrån sina bästa tips om hur du kan lyckas med marknadsföring på nätet.
Innan du ens börjar tänka på själva marknadsföringen är det viktigt att veta vem du vill attrahera. Vilka är dina kunder? Vad har de för behov? Hur ser deras liv ut? För att hitta de bästa marknadsföringssätten kan du göra en målgruppsanalys. Ha koll på dessa punkter angående din tänkta målgrupp:
För att enklare få svar på dessa frågor kan du intervjua nuvarande kunder och personer som du vet besökt din hemsida. Analysera besöksstatistik från hemsidan och engagemang på Facebook, Instagram och LinkedIn.
Sökmotoroptimering är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att öka trafiken till hemsidan och få fler kunder. Genom att satsa på SEO kan sajten ranka högre på Google, vilket i längden ger en stadig ström av potentiella kunder. Sökoptimering består av flera olika delar och kräver att du börjar med en sökordsanalys.
När du vet vilka ord och fraser som dina kunder oftast använder i Google-sökningar kan du börja optimera hemsidan. I SEO-arbetet ingår bland annat att använda sökord i rubriker och brödtext, skapa interna och externa länkar, skriva intressant innehåll, och se till att sajten är anpassad till både mobil och dator samt laddar snabbt.
Vill du ha snabbt resultat, till exempel om du driver en kampanj eller har ett tidsbegränsat erbjudande, kan det vara en fördel att annonsera på Facebook och Google. Då har du möjlighet att nå ut till nya kunder. Budskapet bör vara tydligt och hålla hög kvalitet vad gäller content, så att kunderna ser ett mervärde i att klicka på annonsen.
På tal om kvalitets-content är det något som behöver genomsyra både hemsida, blogg och inlägg på sociala medier. Intressanta blogginlägg, snygga och roliga bilder på Instagram, företagstips på LinkedIn, eller texter om tjänsterna på din hemsida – målet är att engagera din publik och stärka kundrelationerna.
Det här kan du också göra genom pressreleaser och native-annonser som publiceras på nyhetssajter. Om du har resurserna som krävs för att skapa rörligt innehåll i form av filmklipp så är det ofta ett effektivt sätt att få fram ett budskap och förmedla en känsla.
E-post kan vara ett effektivt sätt att nå ut i förhållande till den relativt låga kostnaden. Lägg upp en plan för hur din e-postkampanj ska se ut. Se till att analysera resultatet för att se hur stor andel av dina mottagare som öppnade mejlet, och om de sedan agerade.
Att lyckas med marknadsföringen är en svår konst och för många företag räcker tiden inte till. Ofta blir det helt enkelt för resurskrävande att internt ta hand om allt från sociala medier till SEO optimering och bloggande. Därför kan det löna sig att anlita hjälp utifrån.
Experter inom området ser till att du inte slösar någon onödig tid och att resultatet blir så effektivt som möjligt. På så sätt kan du och eventuella anställda fokusera på att utveckla verksamheten och driva olika projekt framåt. Att anlita en byrå eller konsult kan också vara ett smart sätt att bygga en grund till framtida digital marknadsföring, så att du får koll på hur du bäst når ut till din målgrupp och hur arbetet ska fortsätta.