184092 S2

”Jag växte i princip upp i en skokartong”

På Shoeline på Södermalm i Stockholm träffar vi butiksägaren som kan sin historia. Förutom att han berättar att han själv har vuxit upp i skobutiksmiljö med sin pappa så driver han en av Sveriges mest nishade sneakersbutiker.

       Energin, engagemanget och passionen är påtaglig. Marcus Löthman startade Shoeline på Södermalm 2004. Den andra butiken öppnades på Kungsholmen 2009. Han älskar sneakers.

       – Vi säljer sneakers här, skrattar Marcus när vi inspekterar den massiva skoväggen i butiken.

Vi är nischade - sneakers rakt igenom.

       Väggen pryds av en uppsjö modeller från dussinet av de mest välkända och erkända skoleverantörer som sneakersvärlden kan uppvisa. I storlek 36 till 46. Varje sko har sin egen historia.


184092 S3


       – Ja, alla skomärken har ju sin story, likväl som många av modellerna har sin egen anekdot, berättar Marcus. Vi som jobbar här vi kan de här anekdoterna. En sneaker för mig är oftast en sko som har designats utifrån en ”funktion”, det kan vara alltifrån en tennissko till basketdoja eller löparsko, och vi kan leverera historien bakom varje remake.

       Här finns märken som Nike, Adidas, Reebok, New Balance, Converse, Puma, Asics, Fila, Saucony och Vans.

Marcus föddes in i skovärlden, med en pappa som jobbade med skor och som idag är delägare i butiken – om än inte på plats i butiken.

       – Jag växte i princip upp i en skokartong, skrattar Marcus. Jag gick i ”skoskola” hos pappa som är gammal i gamet, och hela min skokarriär är sedan en enda lång learning by doing.

       Att slå sig in i sneakersbranschen idag ser Marcus som en ganska tuff uppgift då många leverantörer är restriktiva med sin införsäljning till butik. Shoeline har varit med länge, har bra rykte i sneakerskulturen och medvetna kunder som har koll på marknaden.

       – Vi får ofta köpa in skor från det sortiment hos leverantörerna som inte alla ges tillgång till.


184092 S1


       Näthandeln har bidragit till att Marcus ser ett lite annorlunda kundbeteende jämfört med då han startade sina butiker.

       – Kunderna är mer tydliga med vad de vill ha idag. De har varit inne på nätet och kollat och kommer in för att be om en specifik sko. Som butik idag behöver du ju också bedriva e-handel. Du når ut till en bredare publik och blir mer tillgänglig för nya marknader och kunder men vi kommer aldrig att släppa butikskunden och Stockholmskunden, oavsett hur mycket e-handeln växer.

       Våren 2018 bestod av en del retro 90-tal och trenden håller tydligt i sig. Till hösten kommer trenden fortsätta lika starkt, med fler kontrastfärger och chunky sula. Shoeline erbjuder självklart många andra nya modeller att välja på.

       – Sneakern har blivit en del av finrummet, säger Marcus. Förr kunde du inte ens gå på krogen i sneakers – idag är det i stort sett tvärtom. Färg, form, bekvämlighet, modegrad och prislapp – det är bara att välja – trendigast sneakers i baren!

2018-09-27
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies