251041 Sippra AB_01
3-5 min lästid

Sippra AB håller tätt för en bättre miljö

Läckande betong kan få farliga ämnen att förgifta naturen. Jan-Erik Stenbloms företag Sippra renoverar snabbt och kostnadseffektivt. Med kunskap – och inställningen att det finns inga problem, bara lösningar.

Utbildningar och arbete inom många olika branscher gav Jan-Erik Stenblom varierande yrkesvägar innan han hamnade rätt. Idag är han sin egen chef och jobbar för ett tätare och miljövänligare Sverige.

"Jag halkade in på det här när jag hade arbetat för ett företag som sålde produkter till transformatorgropar, och skaffat ett stort kontaktnät inom elbranschen", berättar Jan-Erik Stenblom.

Förfrågningar om att renovera transformatorgropar dök upp. Det blev startskottet för bolaget Sippra i Kungsbacka som funnits i fyra år.

"Efter hand har uppdragen breddats. Nu jobbar jag med renovering av transformatorgropar, oljecisterner och invallningar. Ungefär en tredjedel av vardera", säger Jan-Erik och förklarar att invallningar är betongbassänger som cisterner ställs ner i.

Gemensamma nämnaren är att täta läckor och hindra ämnen som inte är bra för naturen att sippra ut. Behovet är stort. Många av de transformatorgropar och invallningar som ska renoveras är från efterkrigstiden med gammal och sprucken betong, där det kan växa träd, mossa eller andra överraskningar.

"Man vet aldrig vad som väntar när man börjar städa ur, underhållet har ofta glömts bort. Det är nya utmaningar i varje grop", säger Jan-Erik som sporras av att hitta lösningar.


Bryts aldrig ner

Efter städning handlar det om att sanera, slipa och applicera tätskikt för att göra anläggningen som ny. Uppdragen är spridda över Sverige och kunderna är i huvudsak elenergibolagen i Sverige.

"Det är kul att göra de här projekten och hjälpa till att lösa ett rejält problem som finns. Skulle det till exempel läcka ut transformatorolja i en älv skulle det döda alla laxar i den. Oljan bryts dessutom aldrig ner", berättar Jan-Erik.

Nyligen utökade han verksamheten med att erbjuda marksanering med bakterier som äter upp olja. Men det finns en viss tröghet i branschen när det gäller att våga testa nya metoder, upplever Jan-Erik:

"Ofta vill de göra saker som de alltid har gjort dem, även om det inte fungerat särskilt bra. De kan välja att bygga nytt i stället för att renovera och sanera mark med grävmaskiner. Trots att det blir dyrare och tar längre tid. Så det gäller att få elbolagen att inse att de kan tjäna pengar och få ett bättre resultat om de anlitar mig."

Sippra AB har aldrig fått en enda reklamation. Jan-Eriks produkter och arbetssätt håller tätt, i minst 25-30 år. Tillsammans med ett väl inarbetat team från Östersund åker han runt och fixar det mesta.

"Det är ett otroligt duktigt gäng som jag hyrt in i tio år", säger Jan-Erik. Det finns inget vi inte har lyckats lösa.

Långt in i skogen

Jobbet innebär både hårt slit och yrkesglädje. Roligast är det att träffa folk ute på anläggningarna som blir glada över att problemen blir åtgärdade – och att uppleva platser som få andra har satt sin fot på.

"Många stationer ligger efter vägs ände. När byarna i Norrland tar slut kan det vara femton mil till ut i skogen innan man är framme", säger Jan-Erik. Då gäller det att man inte glömt att ta med sig något i släpkärran…

Det har gått bra för Sippra, Jan-Erik är fullbokad hela säsongen i år och hoppas att verksamheten ska fortsätta att utvecklas.

Konkurrensfördelarna är att vara ett billigare och snabbare alternativ än att bygga nytt.

"När jag renoverar behöver man inte heller stänga av transformatorn, den kan fortsätta att vara i drift", säger Jan-Erik.

Kommunikationen med kunden är också en viktig beståndsdel. Att hela tiden beskriva vad som görs och när.

"Många blir imponerade när jag ger dem slutdokumentationen med en dagbok över allt som gjorts. Jag vill alltid lämna ett bra jobb med en nöjd kund", avslutar Jan-Erik.


2025-01-28
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.