Dela artikel

Skapar länken mellan grossist och inköpare

In Port Showroom har på sina 340 Årstabelägna kvadratmeter samlat produkter från inte mindre än åtta grossister som verkar inom present-, inrednings-, trädgårds- och blomsterbranschen. Ägaren Mona Gernelin startade upp verksamheten för 17 år sedan och delar med sig av knepen för en framgångsrik försäljning.

Det är inte vem som helst som får ta plats på showroomet som ligger strategiskt nära både city och Stockholmsmässan. Här på In Port Showroom strävar man efter ett utbud som sticker ut och vänder sig till inköpare som har en vilja att prestera något annorlunda inom sin bransch.
– Det handlar om att kunna ge sina kunder något speciellt och inte snegla åt vad Ica eller Coop gör, att försöka hitta sin nisch, berättar Mona Gernelin som noggrant handplockar grossister som hon väljer att samarbeta med.
Mona väjer inte bara grossister som kan erbjuda ett produktutbud som ligger i framkant, det är fler faktorer som spelar in i valet av samarbetspartners.
– Gossisten ska vara bra att ha och göra med – leverera i tid, paketera bra och följa vissa normer, säger hon.

Mona ser också till att nya grossister får styrmedel att arbeta med, mallar som är så välfungerande att kunden sällan byter ut dem mot några andra.
– Det är sälj- och presentationsmaterial, exempelvis något så enkelt som hur man presenterar sina produkter för kund i butik. Kort, enkelt och enligt ett visst system ger fokus på rätt saker. Det kan också handla om ordermallar, det vill säga hur man får en kund att beställa om han eller hon inte gör det när de besöker oss eller när jag besöker dem.
In Ports verksamhet stannar inte vid showroomet. Säljföretaget har fem personer som besöker present-, blomster- och inredningsbutiker över hela landet för att hitta grossister som matchar konceptet.

2013-02-12