Dela artikel

Skicklig verkstad med stammisar

Att vara säker på att få ett kvalitetsjobb utfört på bilen och samtidigt få tillbaka den med kort varsel, är det som får kunderna att återvända till Runes Billack gång på gång. ”Man jobbar på ett annat sätt när man är en lite mindre bilverkstad”, säger ägaren Fredrik Söder. 


När Fredrik Söder tog över Runes Billack i juli i fjol visste han vad han gav sig in på. Han hade nämligen jobbat på verkstaden i inte mindre än tio år. I dagsläget är det han och ytterligare en mekaniker som arbetar på verkstaden. 95 procent av uppdragen består av försäkringsjobb, det vill säga bilar som kommer från plåtverkstäder som man samarbetar med.  



– När bilen kommer hit är den demonterad och färdigriktad, så vi lägger slipgrund och gör finlir innan vi målar den, förklarar Fredrik Söder, som endast har verkstäder från Trollhättan och Tresta i sin kundkrets – samma verkstäder som man haft samarbete med genom alla år som passerat.




Uppdragen rullar på relativt jämt under året, men något mer är det alltid att göra efter semestrarna.



– Det har blivit ett uppdämt behov, folk fortsätter ju att krocka. Därför brukar vi ha mer fram till jul och får jobba lite hårdare, säger Fredrik Söder, som ser till att ha uppdaterade kunskaper för att möta försäkringsbolagens krav. 
Lämnar man in bilen till Fredrik Söder och kollegan Pontus kan man lita på att de tar sig an arbetet så fort de bara kan. Att dra ut på tiderna är inte aktuellt, här sätter man ära i att ordna jobbet snabbt och med kvalitet. 



Att expandera är inget som lockar Fredrik Söder. Han vill hålla verksamheten i den skala som den är och på så vis kunna erbjuda samma goda service som man alltid gjort. Det är trots allt det som gör att kunderna återvänder till Runes Billack.

2015-04-15