Dela artikel

Skolan ska vara en frizon

Brunnaskolan i Hallunda är omgiven av en häpnadsväckande natur. I denna F–9-skola går cirka 380 elever, framför allt från Norsborg och Hallunda. Verksamheten rymmer både förskoleklass, grundskola, fritidshem och särskola, och arbetet med elevernas trygghet och lärande står i fokus.

På Brunnaskolan råder mångfald och eleverna representerar länder från världens alla hörn, alltifrån Polen och Thailand till arabländerna.

– Majoriteten av eleverna är födda i Sverige men har en bakgrund från andra länder och har därför sitt modersmål med sig. Totalt har vi över 20 olika modersmål, säger Susie Broqvist Lundegård, skolans rektor.

Hon har själv en intressant bakgrund. Susie började sin bana som elevassistent, fortsatte efter lärarstudier några år inom läraryrket och gick sedan vidareutbildning till utomhuspedagog. Senare kom hon att arbeta som chef på naturskola och med frågor kring lärande för hållbar utveckling på Världsnaturfonden. Och nu möter hon alltså de utmaningar som rektor på Brunnaskolan innebär.

En av dessa är språket. Den andra är det konstanta arbetet med värdegrunden. Det pågår hela tiden en dialog om hur man beter sig mot varandra, att man ska respektera varandra för vem man är, vad man har för kulturell och religiös bakgrund samt vad man tycker och tänker i olika frågor. Det handlar också om hur man talar med varandra.

– Skolan ska vara en frizon. Vad man har för kultur, religion, sexuell läggning eller politiska åsikter spelar ingen roll. Vi är lärare och elever och vi är här för att lära oss enligt den svenska läroplanen – punkt! säger Susie Broqvist Lundegård.

Ett omfattande arbete med fokus på just värdegrunden har inletts på Brunnaskolan. Det består av två delar och drivs av skolans kurator, socialpedagog samt en förstelärare i normkritiskt förhållningssätt och utgår utifrån från skolans likabehandlingsplan.

– Planen ska alltid vara aktuell, levande och eleverna ska veta vad som står i den. Vi ska leva efter den och vår kurator har drivit detta tillsammans med lärarna genom att följa upp ofta och ha konferenser där vi tittar på hur vi jobbar och delar erfarenheter. Det finns mycket att lära av varandra, såväl i förskolklassen och grundskolan som på fritids och i särskolan.

Tidigare upplevdes skolans likabehandlingsplan som något diffus, men nu har alla lärare arbetat med den på olika sätt under året som gått.

– Det beror på att vi hela tiden har ställt frågan hur lärarna arbetar med planen och varit lyhörda för om det är en likabehandlingsplan som är möjlig att arbeta med, säger Susie Broqvist Lundegård.

Att ta arbetet på allvar innebär också att inte tveka inför att ta tag i problem som uppstår på vägen. Nolltolerans i all ära, men det finns en verklighet också menar Susie Broqvist Lundegård.

– Man får inte vänja sig vid det fula och hårda språket. Någonstans måste vi markera att man inte tilltalar varandra på det viset. Det måste man arbeta med hela tiden och det gäller både vuxna och elever, säger hon och betonar samtidigt att de trevliga, öppna och härliga eleverna som går här är en av skolans främsta fördelar.

Här finns enligt rektorn ett hjärtligt klimat, även om språket ibland är tufft.
– Vi har en öppen skola och varken elever eller lärare tycker att det är konstigt om någon gör ett besök i ett klassrum till exempel. Vi i skolledningen sitter alltid med öppna dörrar och alla – elever, vårdnadshavare och lärare – är välkomna in.

Här är lärandet i fokus. Visst kan man ha hur många profiler och inriktningar som helst, men det blir aldrig riktigt bra så länge en god grundutbildning saknas.

– När vi har en bra och stabil grundutbildning med goda resultat, då kan vi plocka in annat om vi önskar det.

I varje årskurs arbetar två lärare, varav den ena har svenska och SO-inriktning och den andra matematik och NO-inriktning. En stor del av klassrummen är försedda med smarta tavlor och på högstadiet är surfplattor och datorer ett verktyg i lärandet.

– Tanken är att de inte bara ska vara en skrivmaskin, utan eleverna ska jobba pedagogiskt med dem. Men då gäller det att lärarna vet hur man gör det, säger Susie Broqvist Lundegård och exemplifierar med klasser som har fått skapa egna filmer i lärandet.

Lärarnas jobb är givetvis avgörande för elevernas möjlighet att ta till sig undervisning. Här har de det engagemang och den positiva anda som gör att eleverna går i mål. På Brunnaskolan spelar det gemensamma arbetet stor roll.

Men det går inte att lära sig saker på fastande mage. Maten på skolan är både god och till stor del ekologisk. Gabriela som arbetar i köket drivs av matglädje och inser hur viktig hennes roll är. Här finns alltid ett vegetariskt och fläskfritt alternativ, samt både halal- och fastealternativ – för alla ska känna sig välkomna i matsalen.

Alltfler bostäder byggs i området och elevtrycket väntas blir allt högre på skolan. För att kunna möta efterfrågan står skolan inför en omfattande ombyggnation som börjar 2018 om planerna går vägen.

– Det blir en ny skola och det ska självklart bli väldigt spännande att som rektor få vara med om det, säger Susie Broqvist Lundegård.

2016-01-20