Snabb hjälp vid det oväntade
HRB Service har växt ordentligt sedan ägaren Harre Rafat startade företaget, vilken ägnar sig åt ROT-uppdrag och skadeservice. Här är det kvalitet som gäller, hela vägen. Nu söker verksamheten mer personal som besitter rätt kompetens.
Harre Rafat arbetade inledningsvis som snickare på storbygge för NCC och gick senare vidare till en skadeservicefirma som arbetade med försäkringsärenden.
– Det var stor skillnad. Från att göra samma sak varje dag och inte behöva tänka särskilt mycket till att sköta om kundkontakter och planering, säger han.
Efter tio månader blev all personal varslad och två månader senare gick firman i konkurs.
Han bestämde sig då för att starta eget, HRB Service, ett företag som växt sig allt större genom åren.
– Det har gått jättesnabbt, i dag är vi redan sju man och fem bilar, gläds Harre Rafat.
Åren på NCC och tiden på skadeservicebolaget har gett honom känsla för vad som fungerar eller inte. Ett företag är 100 procent personal och den är värd sin vikt i guld. Att ge personalen självständighet är därför viktigt för ägaren. Faktum är att hans personal behärskar alltifrån snickeri- och målerijobb till plattsättning för att kunden ska slippa vänta på att jobbet ska bli gjort.
Nu söker företaget mer personal som har erfarenhet och bred social kompetens. För att ta reda på var de nyanställdas kompetensnivå ligger erbjuder han först en provanställning.
– Om personen i fråga äger rätt kvalifikationer får denne stanna. På försäkringssidan behöver vi multikompetenta, serviceinriktade och sociala personer. Du måste ha en positiv attityd hur trött du än är, betonar Harre, samtidigt som han utlovar en rolig arbetsplats som känns både utvecklande och variationsrik.
2015-04-20
Dela artikel