Dela artikel

Snabbväxande städbolag med hjärtat inom idrotten

Hos OKH STÄD stannar både kunder och personal länge. Receptet bakom framgångarna lyder mindre administration, mer personalsatsningar – och ett unikt idrottsengagemang där man bland annat sponsrar flera idrottsföreningar.

Vd för bolaget, Thomas Svensson, gjorde karriär inom reklambranschen fram tills han för tio år sedan tröttnade på att pendla och bestämde sig för att starta bolag i Stockholm.


– Jag trivs i rollen som entreprenör och lockades av tanken att bygga upp något från grunden, säger han.


Kunderna dök upp direkt och det var det snabba intresset som fick Thomas att våga satsa på just städtjänster. I år omsätter OKH STÄD 20 miljoner kronor, har 50 fast anställda och arbetar i hela Storstockholm. Bolaget tillhandahåller fönstertvätt, städning av trapphus, kontor, butiker och hemstädning.


– Vi växer rekordsnabbt, vilket jag ser som ett gott betyg på arbetet vi utför. En av nycklarna bakom framgången är att vi valt att lägga tid och resurser främst på det operativa, menar Thomas.


OKH STÄD arbetar med korta beslutstider, lägger minimalt med tid på administration och låter marknadsföringen ske organiskt genom ett gott rykte. Pengarna satsar man i stället på personalen, till exempel har man kollektivavtal – något som långtifrån är en självklarhet i branschen.


Man satsar på att köpa in kvalitativt material. Ett samarbete med Volkswagen innebär att OKH STÄD har en maskinpark där samtliga bilar är max tre år gamla. Bilarna nyttjas när städpersonalen arbetar hos kunder utanför centrala Stockholm. Inom tullarna är det i stället kollektivtrafiken som gäller, städmaterialet placeras därför ute hos respektive kund redan från början.


– Det handlar både om miljöhänsyn och omsorg om personalen, säger Thomas.


Bolaget utbildar också sin personal efter behov.


– Många av våra städare har rötter utomlands och en del saknar nödvändiga kunskaper i engelska eller svenska. Vi anordnar därför intern språkutbildning för dem, berättar Thomas, som anser att en fungerande kommunikation med kunden är nödvändigt för att arbetet ska fungera.


Satsningarna på personalen har gett resultat: OKH STÄD har en ovanligt låg personalomsättning och antal sjukdagar. Även kunderna stannar kvar. I dag arbetar man till stor del med bostadsrättsföreningar, privata fastighetsägare, kontor och butiker. Bland kunderna finns namnkunniga bolag som Volkswagen, H&M, Cos, Other Stories, Handelsbanken, Pampas Marina, HSB, Brand Factory, Fabrique Brödbutiker, Åhlens City och Sveriges Olympiska Kommitté.


OKH STÄD har specialiserat sig särskilt på fönster och har tre personer som arbetar heltid med detta. Det var kvaliteten på detta arbete som gav bolagets en av de största kunderna.


– Vi arbetar sedan många år med H&M, bland annat i deras butik vid Sergels torg. Åhléns City, som också ligger där, ringde oss och frågade om vi kunde ta över deras fönsterputsning, eftersom de tyckte att H&M:s skyltfönster var bättre putsade än deras, berättar Thomas stolt.


OKH STÄD ansvarar även för städningen i OS-kommitténs lokaler vid Stockholms Stadion, ett samarbete som kommit ur bolagets unika engagemang inom idrottsvärlden.


– Till exempel har vi just börjat sponsra SDE Hockey. Det innebär att vi, för varje ny kund vi får via klubben, skänker 25 kronor per fakturerad timme direkt till klubbverksamheten, berättar Thomas.


Sedan länge samverkar bolaget med Danderyds SK, Roslagens Squashklubb, Göta Traneberg Hockey, Enebybergs Tennis och Enebybergs Fotbollsklubb genom liknande upplägg.


– Det är ett värdefullt samarbete både för klubbarna och för oss, konstaterar han och berättar att 30 nya kunder från Enebybergs Fotbollsklubb inneburit drygt 90 000 kronor till klubben per år.


I dag är en fjärdedel av OKH STÄDs kunder privatpersoner. I samband med rutavdraget har marknaden för hemstäd vuxit. Arbetet hos privatpersoner kräver större flexibilitet, men innebär också en närmare kontakt med kunderna.


– Vi kliver in i ditt hem vilket kräver tillit, säger Thomas och berättar att bolagets storlek möjliggör en nära kommunikation med varje kund, något som innebär stora fördelar, både för företaget och för kunderna.


– Vi fokuserar på att lära känna varje kunds önskemål och kommer tillbaka om någon inte skulle vara nöjd.  


Hemstäd kan innebära många olika saker, beroende på vad kunden vill ha hjälp med. Hos äldre privatkunder innebär ett städuppdrag kanske att stanna på en kopp kaffe eller att hjälpa till att handla.


– Vi utgår från en tidsram, sedan kan kunden välja att antingen låta oss arbeta utifrån vårt eget förslag, baserat på erfarenhet, eller att själv instruera kring vad man vill få gjort under de beställda timmarna. Du kanske till exempel vill storstäda köket, då kan du be oss att lägga all tid där, säger Thomas och påpekar återigen vikten av en god och tydlig kommunikation.


I framtiden vill han fortsätta att utveckla företaget, kanske utanför Stockholm. Thomas stortrivs med sitt snabbt växande bolag och konstaterar nöjt att det finns mycket kvar att göra.


– Jag blir kvar här i många år till, avslutar han med ett leende.

2016-05-11