När ett gäng datanördar ramlar in i textilbranschen. Det är då det händer grejer. Sex personer som arbetat tillsammans i tjugo år och som med www.alvalinen.se startar sitt tredje bolag tillsammans. Alexanders Hars är en av medgrundarna.
– 2015 sålde vi det andra företaget vi startat, Let´s deal. Ett företag som under fem år gick från sex personer till ett hundratal anställda, berättar Alexander. Företaget köptes upp av ett stort norsk mediabolag. Ett par lugna år följde då vi startade familjer på varsitt håll och så kom en nytändning om att göra något tillsammans igen vilket resulterade i Alva.
Att få barn ökade medvetenheten om vad som egentligen konsumerades och att handla något så basic som bomullslakan gav frågeställningar om hur mat, kläder och annan vardagskonsumtion producerades.
– Vi började ifrågasätta. Vi frågade i butikerna hur varorna var producerade och började läsa på allt mer om exempelvis barnarbete och odlingar som kräver mycket bekämpningsmedel och på så vis förgiftar bönderna.
Bomull är en omdiskuterad råvara vad gäller human och ekonomisk hållbarhet. Den odlas ofta i fattiga länder och kräver mycket resurser i form av vatten och många odlingar besprutas kraftigt. Steget från producent till konsument är ofta långt och många mellanhänder vill ha del av den ekonomiska kakan
– Vi vill känna till förutsättningarna för de vi arbetar med. Vi vill förändra 10 000 indiska bönders liv. Det är vårt stora mål. För att verkligen göra skillnad behöver vi upp i en försäljning av en miljard kronor. Ju mer vi har fått reda på hur det ser ut och hur utnyttjade dessa bönder är om de odlar konventionellt desto starkare är vår drivkraft att förändra. Det är viktigt att såväl bönder som arbetare behandlas schysst under rättvisa förutsättningar. Våra produkter är skapade av människor som arbetar och lever under vettiga villkor hos producenter som vi själva har besökt. Vi har också kapat mesta möjliga av mellanhänder.
Kvalitet känns. Bomullen i Alvas produkter är ekologisk och Fairtrade-certifierad. Tyget är satinvävt för att få exakt den följsamhet och lyster som önskas. Mjukast och skönast möjliga. De sju färgerna är modernt klassiska. När sängkläderna är färdigproducerade förpackas de i påsar som är gjorda av tygrester, och i förpackningar från svensk pappersåtervinning.
– För Alva och dig som konsument har vi valt 100 procent kvalitet, med social- och miljömässig hållbarhet som en jätteviktig parameter. Vi har gett vår vision, våra beslut och processer tid. Långsamt och kärleksfullt med omtanke om människa och miljö har vi tagit fram Alva – det är kärlek som gör att du kommer att sova lite godare om natten.