J.Roskvist Byggnads AB i Örkelljunga utför många olika slags uppdrag som att renovera och bygga kök och badrum, bygga nyproduktioner och tillbyggnader men också många altaner.
– Vi utför ett brett spann av tjänster inom snickeriarbeten men vi har blivit något av specialister på just altaner, säger Johan Roskvist.
Johan gick en vuxenlärlingsutbildning och blev sedan anställd som snickare men kände efter en tid att han ville bli egen och kunna styra själv. Efter fem år startade han en enskild firma som han fyra år senare ombildade till aktiebolag.
J.Roskvist Byggnads har idag fyra anställda och jobbar nästan uteslutande mot företagskunder, något som till en början skedde av ren händelse och sedan fortsatt på grund av deras stora kundnöjdhet.
– Vi kom in på ett bananskal, sedan har ryktet gått. Vi har under åren gjort lite reklam för oss och för mig är den bästa reklamen mun till mun. Så har jag byggt upp företaget och vi fortsätter att växa. Det ger mig en morot att driva vidare och att ge 110 procent.
Johan förklarar att det finns flera utmaningar i branschen men att det handlar om att möta dem på bästa sätt.
– När vi ska bygga en altan eller uteplats händer det att kunden har specifika önskemål men det kanske rent tekniskt inte är genomförbart. Då får vi diskutera med kunden och försöka hitta en lösning som fungerar. Vi lämnar alltid 2 års garanti på materialet och 5 år på arbetet. Kan vi inte bygga på ett hållbart sätt, får vi friskriva oss från det så vi rent juridiskt är på banan. Det viktigaste är att man har en rak och ärlig dialog med kunden. Vi är också noga med att redovisa våra timmar och vad vi gjort och komplettera det med materialfakturor så att de ser vad de betalar för.
En annan utmaning i yrket är tiden. Det är inte sällan som stora företagskunder har ett pressat tidsschema, som innebär att Johan och hans anställda måste leverera i tid.
– Ibland blir det många övertidstimmar men mitt mål är att alltid leverera ett perfekt jobb i rätt tid till slutkunden. Vi gör det lilla extra och utför jobbet på samma sätt som vi skulle ha gjort det i vårt eget hem.
Johan och hans anställda jobbar aktivt för att alltid hitta bra lösningar, utan att tumma på kvaliteten.
– Vi har ett nytänkande när det kommer till material som kanske kostar mer men i gengäld sparar det tid, vilket i slutändan blir billigare för slutkunden. Det är en investering vi gör i företaget. Dels gynnar det personalen, då de får bra saker och verktyg att jobba med och dels gynnar det också mig, då jag har glad personal.
Johans vision är att företaget ska ha vuxit med några fler anställda inom några år, vilket han ser som möjligt då hans kunder är stora på marknaden och har många projekt på gång just nu.