201089 K3
201089 K1
201089 K2
201089 K4
201089 K5
201089 K3
201089 K1
201089 K2
201089 K4
201089 K5

Städföretag på frammarsch

Har du erfarenhet av städning och drömmer om att bli egen företagare men kanske inte vågat ta steget? Kinga Städ, som på kort tid vuxit sig stor inom branschen, ger nu människor med rätt ambition och erfarenhet chansen att bli egna företagare med hjälp av dem. – Vi vill hitta drivna entreprenörer och jag tror spontant att våra franchisetagare kommer vara städare eller städerskor som haft drömmen om att starta ett eget städbolag men inte vågat ta klivet, säger Karin.

Under 2016 startade Kristian och Karin Kotteby Kinga Städ i Göteborg och omsatte under det första året drygt 300 000 kr. Idag driver Karin företaget i Göteborg tillsammans med två andra delägare och de har nu 23 anställda.


De har också ett franchisetagarföretag i Helsingborg och nyligen startade de ytterligare ett företag som ska vara själva franchisegivaren, med varumärket Kinga. Under 2019 omsatte de drygt 10 miljoner kr i bolagen.


Kristian hade tidigare ett annat företag som hade behov av städtjänster. Han testade att anlita olika underleverantörer men fick ofta anmärkningar, vilket resulterade i att han själv till slut anställde en person som kunde utföra städtjänsterna.


      – Vi satte en kvalitetsribba och fick snabbt hög kundnöjdhet. Det spred sig och snart hade vi bildat ett bolag och anställde desto fler.


Företaget utför städning av både större och mindre företagslokaler och byggnader men även i RUT-sektorn åt privatpersoner. 


Alla städuppdrag utförs med stor noggrannhet av företaget och all ny personal som kommer till företaget genomgår en Kingafiering som de kallar Kinga Academy.


      – Sommaren 2019 förvärvade vi ett företag i Göteborg, där vi har vår arbetsledare och delägare Roy. Han är mycket erfaren, kunnig, duktig och han kvalitetssäkrar jobben. Vi har ett system i vår städning som vi alltid följer, säger Karin.


När de startade Kinga gjorde Kristian och Karin många djupgående analyser av de städföretag som fanns på marknaden och upptäckte att många av dem inte var så bra på att marknadsföra sig, och många saknade den digitala marknadsföringskunskapen. Det gav dem idén att starta ett franchisekoncept som de lite smått börjat lansera och kommer att jobba hårt med under 2020. 


      – I och med det här kan de som är duktiga på att städa ägna sig åt det medan vi sköter allt runtomkring. Visionen är att vi under 2020 ska hitta franchisetagare i Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad och Malmö, säger Karin.


Fördelarna med att vara franchisetagare hos Kinga Städ är många. Förutom att de har en stor erfarenhet av städbranschen har de också stora marknadsföringskunskaper. 


      – Vi har SEO- experter och människor som jobbar med PR och ekonomi. Marknadsföringsdelen får de av oss, vilket branschen generellt sett inte är så bra på och där ligger vår stora styrka, säger Karin.


Med dem som vill bli franchisetagare har Kinga först ett telefonmöte och därefter ett fysiskt möte där de informerar om Kingas färdiga koncept och säkerställer därmed vilka tagare som passar modellen. Varje franchisetagare tilldelas ett område som innefattar mellan 80- 120 000 invånare.


      – Man betalar en licensavgift för att nyttja ordet Kinga på sin marknad och får ett geografiskt område som är exklusivt just för dem, därefter kör vi igång med digital marknadsföring i den staden. Vi tar inte heller en fast avgift, utan den baseras på vilken omsättning franchisetagaren har, säger Karin.


Inom Kinga arbetar de uteslutande digitalt. Alla kunder har ett eget system där de kan se inbokade städtillfällen samtidigt som personalen enkelt kan se vad som gäller för just den kunden i kundkorten.


Karin förklarar att utföra kvalitativ städning är såklart viktigt, men det är minst lika viktigt att vara tillgänglig och kommunicera med kunderna.


      – Vi märker hur kunderna vill kommunicera hela tiden. Vi svarar på frågor fram till kl 23.00 varje dag, sju dagar i veckan. 

På deras hemsida finns en kalkylator för att nya kunder enkelt ska kunna se vad det kostar. När de lämnar pris anger de alltid pris efter RUT-avdraget.


Inom några år hoppas Karin att företaget i Göteborg har kommit upp i en omsättning på 50 miljoner kr och att de ska finnas på cirka sju orter i Sverige.

2020-02-29
Dela artikel
Bli en Kinga partner

Kinga AB

020 – 89 91 00

Drottninggatan 11, 252 21 Helsingborg

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies