124101-fastighetsbyran.bild1

Stor mäklarbyrå med lokal anknytning

Den stora fördelen med Fastighetsbyrån är att varje enskilt franchisekontor kan dra nytta av kedjans stora organisation och kontaktnät samtidigt som att de kan behålla sin lokala förankring. Det menar Magnus Jopevi, chef för Fastighetsbyrån i Uppsala.

Mäklarfirman Fastighetsbyrån har en lång historia. Verksamheten startades nämligen redan 1966 vilket gör byrån till en av de mest långlivade i branschen. År 1971 startades kontoret i Uppsala som i oktober i fjol flyttade till nya fräscha lokaler på Dagarbrunnsgatan 22. Här arbetar fastighetsmäklare och franchisetagare Magnus Jopevi.

– Det är förhållandevis enkelt att starta en fastighetsbyrå. Men branschen är tuff och det är svårt att överleva i längden. Helt enkelt för att de flesta mäklare väljer att arbeta hos välkända varumärken som Fastighetsbyrån, menar Magnus.

 

Traditionellt sett handlar mäkleri om att en fastighetssäljare ringer ett antal olika mäklare och sedan väljer den som han eller hon tycker verkar bäst. Det gör att relationen mellan säljare och mäklare blir relativt kort. Därför försöker Fastighetsbyrån kliva in på ett så tidigt plan som möjligt. Helst redan då kunden börjar fundera på att flytta. Då kan nämligen företaget hjälpa kunden att se över sin finansiering vid ett eventuellt köp av annan fastighet och samtidigt maximera värdet på fastigheten som ska läggas ut till försäljning.

– För att kunna hjälpa våra kunder på ett så bra sätt som möjligt försöker vi förlänga den försäljningsprocess som tidigare varat i kanske tre veckor till uppemot ett halvår. Drömscenariot är att hålla en långsiktighet som spänner över ett helt år, förklarar Magnus.

 

Fördelarna med att välja en stor mäklarbyrå är många. En större organisation ger större trygghet samtidigt som att det helt enkelt blir lättare att hitta intressenter. Därför väljer många Fastighetsbyrån som i dag finns på totalt 250 platser över landet. Själv driver Magnus också kontoren i Sigtuna, Knivsta och Vasastan i Stockholm. På kontoret i Uppsala arbetar 25 personer, i Knivsta och Sigtuna sitter tre personer på varje kontor och i Vasastan arbetar tolv stycken. Fördelen med den stora personalstyrkan för den enskilda kunden är tydlig – de stora kontaktytorna mäklarna emellan.

– Då en av våra mäklare ska sälja en fastighet nära något annat kontor behöver han eller hon bara åka till dit för att få kontakt med en lång rad kollegor. Någon av dessa har förmodligen kunder som är intresserade av just den lägenhet man vill sälja, säger Magnus.

2012-08-30
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies