Stor mäklarbyrå med lokal anknytning
Den stora fördelen med Fastighetsbyrån är att varje enskilt franchisekontor kan dra nytta av kedjans stora organisation och kontaktnät samtidigt som att de kan behålla sin lokala förankring. Det menar Magnus Jopevi, chef för Fastighetsbyrån i Uppsala.
Mäklarfirman
Fastighetsbyrån har en lång historia. Verksamheten startades nämligen redan
1966 vilket gör byrån till en av de mest långlivade i branschen. År 1971
startades kontoret i Uppsala som i oktober i fjol flyttade till nya fräscha
lokaler på Dagarbrunnsgatan 22. Här arbetar fastighetsmäklare och
franchisetagare Magnus Jopevi.
– Det är
förhållandevis enkelt att starta en fastighetsbyrå. Men branschen är tuff och
det är svårt att överleva i längden. Helt enkelt för att de flesta mäklare
väljer att arbeta hos välkända varumärken som Fastighetsbyrån, menar Magnus.
Traditionellt sett
handlar mäkleri om att en fastighetssäljare ringer ett antal olika mäklare och
sedan väljer den som han eller hon tycker verkar bäst. Det gör att relationen
mellan säljare och mäklare blir relativt kort. Därför försöker Fastighetsbyrån
kliva in på ett så tidigt plan som möjligt. Helst redan då kunden börjar
fundera på att flytta. Då kan nämligen företaget hjälpa kunden att se över sin
finansiering vid ett eventuellt köp av annan fastighet och samtidigt maximera
värdet på fastigheten som ska läggas ut till försäljning.
– För att kunna
hjälpa våra kunder på ett så bra sätt som möjligt försöker vi förlänga den
försäljningsprocess som tidigare varat i kanske tre veckor till uppemot ett
halvår. Drömscenariot är att hålla en långsiktighet som spänner över ett helt
år, förklarar Magnus.
Fördelarna med att
välja en stor mäklarbyrå är många. En större organisation ger större trygghet
samtidigt som att det helt enkelt blir lättare att hitta intressenter. Därför
väljer många Fastighetsbyrån som i dag finns på totalt 250 platser över landet.
Själv driver Magnus också kontoren i Sigtuna, Knivsta och Vasastan i Stockholm.
På kontoret i Uppsala arbetar 25 personer, i Knivsta och Sigtuna sitter tre
personer på varje kontor och i Vasastan arbetar tolv stycken. Fördelen med den stora
personalstyrkan för den enskilda kunden är tydlig – de stora kontaktytorna
mäklarna emellan.
– Då en av våra
mäklare ska sälja en fastighet nära något annat kontor behöver han eller hon
bara åka till dit för att få kontakt med en lång rad kollegor. Någon av dessa
har förmodligen kunder som är intresserade av just den lägenhet man vill sälja,
säger Magnus.
2012-08-30
Dela artikel