156043 EF
156043 EF0
156043 EF1
156043 EF
156043 EF0
156043 EF1

Storstädning i sin rätta bemärkelse

Auktoriserade städföretaget E.F. Miljöstäd AB (EFMAB) har varit igång sedan 2001 och har stora företag som Friends arena och Stockholmsmässan i kundkretsen. Företaget vinner stora upphandlingar gång på gång och framgångskonceptet lyder ”mer verkstad än snack”. Till exempel städar EFMAB hela Friends Arena endast på 90 minuter.

Eddy Fernandez utbildade sig ursprungligen till finsnickare, men började arbeta som styckare på Slakthuset under sommarlovet. Tanken var att han skulle ta ett sabbatsår från studierna, men den generösa lönen och att arbeta med kompisar gjorde att han blev kvar. Drygt 15 år senare öppnade han restaurang med en kompis och kom att arbeta extra på städbolaget ISS. När en kompis hörde av sig med städuppdrag valde han att bli egenföretagare.
   – Vi blev större och större. En dag 1997 fick vi Älvsjömässan, nuvarande Stockholmsmässan, som kund och sedan dess har det varit städning hela vägen, berättar han.

Sonen Sebastian Fernandez (som var anledningen till att Eddy Fernandez började ta extrajobb som städare) har hunnit bli en del av företaget. Far och son är ett tajt team som umgås i princip dygnet runt, gillar att arbeta tillsammans och har delat upp ansvaret mellan sig.

Sedan Stockholmsmässan hamnade i kundregistret har utvecklingen bara gått framåt. Bland annat tillkom Friends Arena för fyra år sedan. EFMAB vann upphandlingen bland åtta starka konkurrenter. Vad det berodde på förklarar Eddy Fernandez:
   – Vi är ett mindre, engagerat och personligt bolag som lägger vår själ i det vi gör. Vi har en platt organisation där beslut kan tas snabbt. Man behöver inte ringa tio personer för att få igenom något. Vi har erfarenhet av liknande verksamheter, är dessutom flexibla och hade en lösning som vi kunde presentera för Friends arena.

EFMAB kunde mer konkret visa hur arbetet skulle fungera från början till slut snarare än att prata omsättning och varumärke som flera av de större städföretagen gjorde.
   – Det var det kunden sedan sa, ”ni var de enda som sa hur detta skulle funka på plats”, berättar Eddy Fernandez.

Denna anda, liksom det faktum att städföretaget kan ta sig an alla arbetsmoment som finns på marknaden, gör EFMAB till en omtyckt aktör i städbranschen. Utöver traditionella städtjänster ordnar företaget även snöröjning, avfallshantering, garagesopning, servicediskar och kan bistå med värdinnor. Kortfattat är det mycket verkstad och mindre snack som gäller. Eddy Fernandez har inga problem med att kavla upp ärmarna och köra sopmaskin om så krävs.

Att detta kompletta serviceföretag ser till att ta hand om sin personal är uppskattat både bland personalen som trivs och stannar och bland kunderna som får ett fortsatt samarbete med samma personer.
   – Det fungerar så klart inte att ha ny personal hela tiden, säger Eddy Fernandez.

I dagsläget är cirka 50 personer anställda på heltid i företaget och drygt 200 personer rycker in vid arbetstoppar – till exempel i samband med Melodifestivalen, då hela nationalarenan skulle städas på en timme.
   – Vet vi precis hur vi ska lägga upp det hela tack vare att vi har funnits så pass länge, varit med på så många event och har så bra medarbetare. Det handlar om planering och logistik, säger Sebastian Fernandez.

Det handlar också om en bra kommunikation med kunden, det är de båda överens om.

Man skulle kunna säga att EFMAB, som är vana vid att utföra noggrann städning dagligen, på sätt och vis är lite för bra. I nuläget har städföretaget för mycket bra personal och för lite jobb.
   – Vi har så mycket bra extrapersonal som vi skulle vilja ge fast jobb, men vi har inte så mycket jobb för tillfället, säger Eddy Fernandez, som välkomnar större företag att höra av sig.

Framför allt är EFMAB, som än så länge endast arbetar i Stockholms län, intresserade av att ta sig an uppdrag i fler arenor, mässor, sjukhus, skolor och kontorskomplex.
   – Är det rätt objekt och rätt storlek tar vi uppdrag över hela landet. Vi tar med en personalpool och anställer folk efterhand, förklarar Eddy Fernandez.

Att växa på rätt sätt är viktigt för både honom och Sebastian Fernandez.
   – Vi vill växa, men i rätt takt. Vi vill växa med en nöjd kund, annars är det inte värt det, tillägger Sebastian Fernandez.

De långsiktiga kundrelationer som Eddy och Sebastian Fernandez strävar efter får man bara om man arbetar enligt en sådan kvalitetsprincip.
   – På mässan har man 40–50 olika projektledare som är chefer över sina projekt – det innebär 40-50 personer med olika synpunkter. Sedan har man över 700 utställare. Det kan vara läkarkongresser, EU-toppmöten eller sammankomster med Jehovas Vittnen. Det blir städning morgon, middag, kväll och jour hela dagen.

   – Det är många olika loger och mötesrum som man ska hålla ordning på samtidigt som eventen pågår. Det blir många olika arbetsmoment – det är jättekul, säger Sebastian Fernandez.

   – Klarar man av Stockholmsmässan och Friends arena, då klarar man allt! säger Eddy Fernandez.

2015-10-19
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies