Dela artikel

Stressfri förskola med likabehandling

Förskolan Mariposa i Västerås har varit igång sedan 2005 och har för närvarande 24 barn fördelade på två enheter – en för de yngre och en för de äldre barnen. Här arbetar man waldorfinspirerat utifrån förskoleplanen. Målet är att lägga grunden för att barnen ska bli empatiska människor som fungerar och trivs i samhället.

Likabehandlingsplanen är en viktig del av förskolans verksamhet. Att alla barn har samma rättigheter är en självklarhet.
– Där ingår genus också. Alla ska få leka med vad de vill. Många föräldrar tror att det handlar om att barnen ska vara könsneutrala, men så är det inte, menar förskolechef Julia Scheiber.
Även om vissa pojkar inte får leka med dockor hemma eller flickorna inte uppmuntras att leka med bilar ska Mariposa kunna vara en frizon som inte står för sådana normer.
– Man föds med ett kön och det är viktigt att genus inte misstolkas. Därför är det ett viktigt arbete vi gör här inom förskolan, säger Julia.

Hos Mariposa arbetar man mot könsnormerna genom att ”lägga till saker”.
– På en del förskolor förbjuder man pojkar att leka med bilar, det gör inte vi. Det är barnen som ska välja vad de vill göra, vi ger bara fler alternativ och pedagogerna erbjuder det material som finns till alla barn.

Att ständigt ha koll på det sociala samspelet barnen emellan är väldigt viktigt för Julia Scheiber och hennes medarbetare eftersom det är en del i likabehandlingsarbetet.
– Man ser helt enkelt till att barnen behandlas lika, men det är svårt för barnen eftersom de håller på att lära sig.
Det handlar om att förklara för barnen när det blir fel, vad man får göra och inte göra.

Det är positiv fostran som gäller här. Det innebär bland annat att man gör så mycket som möjligt för att samarbeta med föräldrarna, bland annat kring stress.
– Om barnen inte har hunnit äta frukost löser vi det, exemplifierar Julia Scheiber.
För att mota stressen i grind väljer man också att vara flexibel med tidsschemat då och då. Innebär det att barnen slipper bli stressade eller ledsna är det värt det, menar Julia Scheiber. Den fasta strukturen är dock viktig. Den skapar en trygghet för barnen som då vet hur dagarna kommer att se ut.

2013-11-06