Strandängsskolan var först i Sverige med sin tennisprofil som startades 2009. Drivande för detta var skolans rektor Andreas Karlsson och tennistränaren Jonas Svensson.
– Vi ville skapa förutsättningar för ungdomar att kombinera skola med tennis och ge unga tennistalanger möjlighet att spela så mycket som möjligt, säger Andreas, när vi träffar honom och Jonas i Båstad.
Strandängsskolan är en högstadieskola, och för att bli antagen till tennisprofilen krävs mer vilja och engagemang än talang och skicklighet. Enligt Jonas måste eleverna ha god fysik redan från början för att klara av träningen samt att de måste vara villiga att försaka andra saker i livet.
– För de hinner i princip inte med annat än skola och tennis, säger Jonas.
Skolresultaten kommer alltid i första hand. Om tennisen skulle gå ut över skolarbetet trappar man ner på träningen.
– Fast det har hittills aldrig hänt, konstaterar Andreas.
Både han och Jonas upplever dock att eleverna generellt är i sämre form än tidigare, men de brinner för att vara med och återuppväcka intresset för sport och fysisk aktivitet.
– Vi ger eleverna valuta för den tid de lägger ner på träningen och se till att de får chans att lyckas – men vi kan inte prestera åt dem, säger Jonas.
Han drömmer om att de elever som går på skolan ska fortsätta att brinna för tennisen livet ut. Nivån de spelar på spelar mindre roll än lusten att vara aktiv på banan.
Lärarna på skolan är engagerade och alla vill att profilen ska fungera.
– Eleverna lämnar skolan med höga betyg och stor frihet att välja sin framtid. Och tennisen kan vara en möjlighet att få stipendium och studera vidare på idrottsinriktade skolor utomlands, säger Jonas.